Nästa artikel
Rovers mittmotorbil
Sportbilsförsök

Rovers mittmotorbil

Publicerad 27 februari 2022 (uppdaterad 27 februari 2022)
Rover P6BS var en bil full av motsägelser. En sportbil från Rover. KOnstruerad för att kunna sättas i produktion fast det aldrig var meningen. Och mittmotorn satt inte ens i mitten!

I mitten av sextiotalet var Rover inte känt för sin sportiga image, tvärtom.  Men vid den här tiden fick man in ett trumfkort - en helt ny V8 i aluminium.

Den kom ursprungligen från Buick, men Rovers ingenjörer ändrade och förstärkte den lite här och var och volymen på 3,5 liter behölls. 
1967 var den färdig att sättas i P5B och P6B, men när man nu har en helt ny motor - en V8 dessutom  - så måste man väl kunna använda den i något roligare än en gubbig saloon?
Det hade man redan tjuvstartat med. Rovers chefdesigner David Bache med sitt team tog på kort tid fram en avancerad coupé med den nya V8:an monterad i mitten, men offset åt höger. 

Skälet till det var att växellådan satt framför motorn. Och på det här sättet kunde man dra transaxeln vid sidan av motorn och ge bilen en extra låg profil. 
1. Kylare
2. Bränsletank
3. Bagage

Här ser man plexiglasbulan med SU-förgasarna på bilens högra sida.

Arbetet med bilen gjordes i huvudsak inte hos Rover utan hos Alvis i Conventry.
Det var nu 1967 och Alvis byggde ju inga bilar där längre, Rover hade tagit kontrollen över firman några år tidigare
Därför tisslades det när bilen visades upp i motorpressen om den här skulle bli nästa Alvis?  - fast så var ju inte fallet.

Men Rover P6BS som den kallades hade ändå dubbla identiter. Internt var den även känd som Leyland Eight GE (Group experimental)

En del av det experimentiella med P6BS var även att den skulle vara produktionsduglig. Man satte till och med upp en preliminär prislapp - i en amerikansk pressrelease  hävdade man den skulle kunna säljas för 5000 dollar. 
I det fick man en tvåsitsig sportcoupé med plats för ett extrasäte och generösa innerutrymmen. Bra runtomsikt, utrustning som elhissar och air condition fanns med i paketet.  Karossen såg radikal ut men var också den genomtänkt för enklare pressning och sammansättning. 

Men den var trots allt aldrig menad att sättas i tillverkning. 

Eller borde man satsat på den?  Skulle den verkligen gå att sälja för 5000 dollar?
De som provkörde bilen var smått lyriska.  Bra prestanda med extremt bra vägegenskaper, balans och dessutom komfort. 
Det här var en färdig konkurrenskraftig bil helt klart, så man bestämde sig för att gå vidare och ta det en nivå till. Men... 
 

Rover P9 var bilen vi aldrig fick se.  Den försvann någonstans i alla de fusioner och transmutationer som Leyland genomgick under slutet av sextiotalet och en del år framöver. 
Den skulle blivit en mer stilren coupé ett par pinnhål över P6BS. En sofistikerad och lyxig coupé värdig ett märke som Rover.  Med  mittmotor, väghållning och prestanda som de bästa sportbilarna i sin tid.
P9 skulle vara rätt ensam i sin klass. 

Klassiker Special - Range Rover

Range Rover – en ikon återuppstår

Range Rover har fascinerat en hel värld sedan debuten 1970. När vi körde in den lagom inslitna enägarbilen i Verktygsbodens utställningsverkstad var det med ambitionen att genomföra en lättare uppfräschning. Det hela utvecklade sig dock snart till en fullskalig helrenovering och nu har vi samlat alla delar av vårt fantastiska äventyr. Följ renoveringen steg för steg – från garagefynd till färdig bil!

Ur innehållet:

Innehåll Range Rover specialutgåva

Ett annorlunda bilköp
Vi köper en Range Rover i Simrishamn, byter kamaxel i fält och kör den hem. Puckat men kul. Kanske mest i efterhand.

Projektstart
Bilen ser fin ut på håll men en titt under avslöjar en rad allvarliga problem. Dags för helrenovering!

Total demontering
För att kunna bygga upp från grunden måste man först ner till grunden. Vi inleder renoveringsarbetet med ramlyft.

Grunden till allt
Tvätt, blästring, rostlagning och därefter lackering i flera steg. Men så blir ramen som ny också.

Axlar och hjulupphängningar
En nylackerad och väldigt tom ram står redo på golvet. Börjar det roliga nu?

Drivlina på plats för provkörning!
Projekt Lord GNU behövde en tydlig deadline. Att göra chassit klart till Skoklosterträffen – kunde det gå? Skulle det till och med gå att köra en sväng?

En välvillig donator
Vi kapar tid istället för rost när vi hittar en reservdelsbil som får donera karosstommen till vårt Range Rover-projekt.

Svetsarbeten på karossen
Nu ska den "nya" karossen bli helt original – in i minsta karossdel.

Förberedelse för lackering
Det närmar sig lackering av karossen och dess paneler. Men först ska vi göra underarbetet!

Kaross möter ram igen
Bahama Gold baby! Range Rovern är plötsligt både lackerad och på rull – så gick det till!

Reservdelsjakt över hela världen
Att få tag i rätt delar till vårt projekt har inte varit enkelt men med goda kontakter och en hel del tur hittar vi förvånansvärt mycket.

Golv och tak
En helrenovering tar tid, men nu är det dags för att få golv, sidorutor och innertak på plats.

Inredning som kräver utredning
Dags att montera en nytillverkad inredning i vår projektbil. Det låter väl enkelt? Det är det inte

Alla dessa detaljer...
Renoveringen börjar närma sig upploppet men smådetaljerna tar längre tid än vi trott. Eller hoppats. Eller borde vetat...

Slutspurt och besiktning
En matta passas in, en backspegel monteras, stänkskydden kommer på plats... Plötsligt är det dags att besiktiga vårt största projekt någonsin. Hur ska det gå?

Äntligen ute ur verkstaden!
Belöningen efter drygt tre års renoveringsarbete – en känsla av fabriksny Range Rover. Vi passar på att berätta historien om modellen – och exemplaret. Lord GNU lever igen!

 

"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.