Den första av de första, prototypen och utställningsbilen från 1971 års bilsalong i Genève finns inte kvar, den förstördes vid krockprov i England 1974 inför produktionsstarten av seriebilarna. Prototyp nummer två av Marcello Gandinis skarpskurna superbil finns i Lamborghinis museum, men den har inte alla detaljer som fanns i den allra första LP 500:an.
Så vad göra om man är en okänd bilälskare med troligen obegränsade resurser? Jo, man vänder sig till Lambos avdelning för märkets historiska bevarande och ber att få en byggd.
Och det har Lamborghini gjort, ner i minsta detalj som den första bilen – och förstås ljusår från den röda pojkrums-Countachen, med kjolar, breddare och vinge, som hängde bredvid Samantha Fox.
Efter att ha lagt tusentals timmar på att samla tidningsmaterial, fotografier och 3D-scannat den första av bilarna i LP 400-serien, tagit hjälp av egna designavdelningen, Centro Stile, och byggt en fullskalemodell, puh!, satte man i gång med tillverkningen.
Chassit byggdes från grunden, originaldelar användes, nya eller renoverade, och i flera fall fick man nytillverka komponenter. Lacken lades i originalkulören Giallo Fly Speciale och prickarna över i blev nykonstruerade kopior av Cinturato-däcket CN12 som Pirelli bistod med. Självfallet i korrekta dimensionerna 245/60R14 respektive 265/60R14.
Prislappen för hela kalaset? Okänd...
Den nya första Countachen premiärvisades på utställningen i italienska Villa d’Este och kunde ses, och höras, på Pirellis bana i Vizzola Ticino i oktober. För att fira Countach-namnets 50 år har Lamborghini dessutom byggt en hyllningsmodell i 112 exemplar som kom tidigare i år. LPI 800-4 har både V12-motor och 48 volts elmotor med totaleffekt på strax över 800 hk.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.