Nästa artikel
Så gör du för att köra regularity!
guide

Så gör du för att köra regularity!

Publicerad 21 april 2008 (uppdaterad 17 juni 2010)
Regularity är på god väg att etablera sig som tävlingsform i Sverige. Här har du för en billig penning chansen att köra i samma rally som Björn Waldegård och Stig Blomqvist. Men vad går det egentligen ut på och hur gör man för att komma igång? Här är allt du behöver veta!
 Det är nästan lite underground över regularity. I svensk god ordning borde det finnas en central organisation och ett förbund som bestämmer över allt och alla som tävlar i denna sport. Men något sådant finns inte här, det har fram till nu inte heller funnits några allmänt gällande regler.
Modern regularity går ut på att hålla en given medelhastighet som kontrolleras vid ett antal hemliga kontroller. Om idealtiden inte hålls prickbelastas ekipaget och de med minst antal prickar vinner.
Det första regularityrallyt med klassiska bilar i Sverige hölls så sent som 2004. Då firade KAK minnet av det första svenska landsvägs­rallyt som kördes 1904 genom att köra Stockholm-Uppsala tur och retur. Samma år arrangerade Sportvagnsklubben i Västerås sin första SVK-
pokal. Det är huvudsakligen en regularitytävling, men den har vissa inslag av bilorientering där det gäller att hitta fram till nästa sträcka. Fem år senare är det fortfarande bara KAK och SVK som arrangerar regularitytävlingar.
- Den som tycker att han kört tillräckligt många tipspromenader, men inte vill köra fullt ut historiskt rally ska pröva regularity. Det är en lättare form men ändå tävling i en avspänd atmosfär, säger Dag Lindahl som är en av eldsjälarna bakom SVK-pokalen.
Det låter ju busenkelt att hålla en medelhastighet på till exempel 50 km/h. Men då ska man veta hur exakt rätt de som kan det här kör. Hans Sylvan och Walter Olofsson har två år i rad vunnit Midnattssolsrallyts regularityklass för bilar med extra trippmätare i sin Saab 99 EMS 1975. Under förra årets tävling låg de i genomsnitt en sekund fel. Försök göra om det! Hans Sylvan har också deltagit flera gånger i Monte Carlo Historique som är en av de största regularitytävlingarna på kontinenten.
När Hans Sylvan sätter sig i passagerarstolen har han en mängd saker framför sig. En roadbook förklarar sträckans vindlingar, en särskild hastighetstabell visar hur många hundra meter man ska ha kommit på ett visst antal sekunder. Tre tidtagarur hjälper honom hålla koll på tiden för hela sträckan samt deltider. Ovanför handskfacket sitter den mekaniska trippmätaren av märket Gemini.
- Jag nollar klockan och trippen vid starten av sträckan. Vid 200 meter ska det ha gått ungefär 14 sekunder och då säger jag att vi är en före eller en efter och då ska föraren anpassa sig. Sen efter 400 meter ligger man förhoppningsvis rätt, säger Hans Sylvan.
När det kommer ett vägbyte där man tvingas sänka hastigheten så försöker Walter Olofsson ligga två sekunder före. Men i svenska tävlingar så klarar han för det mesta att ligga i 50 km/h även i kurvor.
- Det är kartläsaren som gör allt, säger Walter.
- Ja, fast känsligheten i högerfoten är viktig, kontrar Hans.
Frågan är dock vad en förare i regularity får ut av att ligga och gnida i 50 knyck.
- Det kliar i högerfoten, men till slut blir det här tävling också. Man vill ju vinna, säger Walter Olofsson.
På Midnattssolsrallyt har sträckorna inne på banor inte räknats med i resultatlistorna i regularityklasserna så där har förarna kunnat köra fortare om de vill. Och då gasar de!
Det finns alltså inte så många tävlingar att välja på, men för den som har en klassisk bil med inbyggd trippmätare behöver inte steget att börja tävla vara vare sig dyrt eller komplicerat. Kanske något för dig?

Så här gör du:

BILEN
I Midnattssolsrallyt får originalbilar eller rallybilar tillverkade till och med 1975 delta, i SVK-pokalen är åldersgränsen 1978 års modell. Det finns inga krav på någon särskild säkerhetsutrustning. Midnattssolsrallyt kräver att din bil har ett FIVA-pass som kostar 1 250 kronor. För att få ett FIVA-pass måste du fylla i en blankett, ta bilder på din bil och låta en besiktningsman titta på den. Tänk på att det kan ta fyra veckor att ordna detta. Blankett hittar du på www.mhrf.se. Bilen kan också vara Appendix K-besiktigad eller ha antingen ett Historic Technical Passport eller ett Historic Regularity Car Pass som utfärdas av Bilsportförbundet, men det kostar uppemot 5 000 kronor.

TRIPPMÄTAREN
 Det finns normalt två klasser i regularityrallyn. I den ena får man endast använda bilens egna trippmätare och i den andra är det tillåtet med en extra trippmätare. Klassiska trippmätare är hårdvaluta idag och kan kosta 5-15 000 kronor.
www.tradera.com verkar vara hetare som annonsplats än www.blocket.se, annonser kan också dyka upp i motortidningar och MHRF-bladet. Det går även att köpa trippmätare från det engelska Don Barrow och tyska Vhclassics (www.donbarrow.co.uk, www.vhclassics.de). Några exempel på tillåtna modeller är Halda Tripmaster, Halda Twinmaster, Aifab Gemini och Retrotrip, vilken går att köpa ny.

KARTLÄSARUTRUSTNING

 Om inte arrangören tillhandahåller en hastighetstabell kan det vara värt att köpa en eller göra en i ett exceldokument. Hastighetstabell går exempelvis att köpa från Don Barrow och Vhclassics. Ett tidtagarur för att hålla reda på totaltiden och minst en till för att hålla koll på delsträckor kan vara bra att ha. Hjälm krävs bara för cabrioleter i Midnattssolsrallyt, men om bilen är bullrig kan det vara nödvändigt med interkomutrustning. Om inte kartläsaren är bläckfisk kan det vara lämpligt att ha papper och tidtagarur på något slags bricka.

FÃ-RAREN OCH KARTLÄSAREN
 SVK-pokalen ställer inte några krav på licenser. I Midnattssolsrallyt måste föraren ha någon form av förarlicens utfärdad av Bilsportförbundet. För kartläsaren gäller kartläsar- eller förarlicens. Det går att få en engångslicens som utfärdas av Midnattssolsrallyt.

Hans Sylvan och Walter Olofsson vid Midnattssolsrallyts målgång.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.