Det känns som att få på truten med ett knogjärn. Att en Saab 99 kunde vara så här in i barken tuff låg långt bortom min fattningsförmåga. Den ser nästan hotfull ut med motorhuven avmonterad och de jättelika förgasarhalsarna blottade. Som ett rovdjur. Under huven vilar närmare 200 hästar, framlockade med hjälp av bland annat dubbla Weber 45 DCOE-förgasare.
Samtidigt är den välbekant. Det var ju sådana här bilar som far- och morföräldrar körde runt med. Men det här är ett urtidsmonster från den tid Saab i högsta grad var en tillverkare i framkant. Man byggde ett av världens mest potenta jaktflygplan i koncernens ena ände och utvecklade framtidens turboteknik i den andra.
– Jag gör det här för dem som minns. Jag vill att de som var med på den tiden ska känna igen sig. Somliga som sett bilen minns senare bara färgen. Andra har sett detaljer och det är för dem jag bygger, berättar Anders Norstedt som byggt Saaben enligt 1975 års reglemente.
Så det är alltså så här en Saab rallybil såg ut 1975? Jag går långa varv runt bilen. Anders är noga med detaljerna. Genomgående har han jobbat mycket med att känslan i bilen ska vara densamma som i en rallybil från tiden. Strömbrytarna i kupén är av exakt samma typ och är placerade på samma ställen som i de ursprungliga fabriksbilarna.
I nya tillskottet till Klassikers samlarserie, om Saab 99, kan du läsa ett längre reportaget om rally-Saaben. Och andra 99:or. 100 sidor 99! Köp den via länken till vår shop här nedan.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.