Nästa artikel
Så såg rally-99:orna ut!
Reportage

Så såg rally-99:orna ut!

Publicerad 25 januari 2022 (uppdaterad 27 januari 2023)
Kommer du ihåg när Saab 99 var kung i rallyskogen? Den här bilen var inte med på sjuttiotalet – men är noggrant byggd för att vara trogen originalen.

Det känns som att få på truten med ett knogjärn. Att en Saab 99 kunde vara så här in i barken tuff låg långt bortom min fattningsförmåga. Den ser nästan hotfull ut med motorhuven avmonterad och de jättelika förgasarhalsarna blottade. Som ett rovdjur. Under huven vilar närmare 200 hästar, framlockade med hjälp av bland annat dubbla Weber 45 DCOE-förgasare.

Samtidigt är den välbekant. Det var ju sådana här bilar som far- och morföräldrar körde runt med. Men det här är ett urtidsmonster från den tid Saab i högsta grad var en tillverkare i framkant. Man byggde ett av världens mest potenta jaktflygplan i koncernens ena ände och utvecklade framtidens turboteknik i den andra.

– Jag gör det här för dem som minns. Jag vill att de som var med på den tiden ska känna igen sig. Somliga som sett bilen minns senare bara färgen. Andra har sett detaljer och det är för dem jag bygger, berättar Anders Norstedt som byggt Saaben enligt 1975 års reglemente.

Byggherren Anders Norstedt. Numera har bilen bytt ägare.

Så det är alltså så här en Saab rallybil såg ut 1975? Jag går långa varv runt bilen. Anders är noga med detaljerna. Genomgående har han jobbat mycket med att känslan i bilen ska vara densamma som i en rallybil från tiden. Strömbrytarna i kupén är av exakt samma typ och är placerade på samma ställen som i de ursprungliga fabriksbilarna.

I nya tillskottet till Klassikers samlarserie, om Saab 99, kan du läsa ett längre reportaget om rally-Saaben. Och andra 99:or. 100 sidor 99! Köp den via länken till vår shop här nedan.

Mer om rally-Saaben och andra 99:or. Köp här!

100 sidor Saab 99!

Modern och framåtblickande vid lanseringen hösten 1967, superhet tjänstebil tio år senare och en trygg, pålitlig bruksbil långt in på 1980-talet. Saab 99 förändrades under hela tiden som den tillverkades. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om den bredaxlade svensken i en omistlig samlarutgåva!



Innehåll:

Ögonblicket Trollhättetaxi
När 99 kom i en fyrdörrars version så kunde Saab konkurrera på taximarknaden. (Klassiker 6/2019)

Rätta modellerna
Sötaste tjejerna på kontoret och en stilig karl på 
reklamavdelningen fick bli modeller när 99:an skulle fotograferas. (SCM 1/2019)

Sverigeresan Saab 99 ”Turbo 16”
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs. (Klassiker 6/2018)

Saab 99 EMS & Volvo 142 GL
Metalliclack, bränsleinsprutning och tvådörrars­kaross. Vi låter två gamla fiender mötas igen. (Klassiker 7/2021)

Snikbilen Saab 99 X7 1974
Heltäckningsmattor drar ändå bara till sig smuts. Röka i bilen är bara farligt. Klocka orsakar stress. Snik är lyx. (Klassiker 10/2014)

Smartness Saab 99 Combi Coupé
Snudd på utrotad modell. Joachim Wanrop räddade en Alabastergul -79:a. Med äkta stripes! (SCM 2/2019)

Lååångmilaren! Saab 99 CC 1975
Johan Dahl trodde inte sina ögon. Bilen han trodde rullat 8 000 mil hade avverkat tio gånger den sträckan! (Klassiker 5/2016)

Rallyrenovering Saab 99 EMS
Anders Norstedt nöjer sig inte med att det går fort. Bilen ska se helt rätt ut också – ner på minsta detaljnivå! (Klassiker 6/2016)

Saabs rallyvinnare EMS
16-ventilaren som banade vägen. Peter Bäckström avslöjar: rötterna fanns hos Volvo! (SCM 1/2019)

Saab 99 Turbo för historiskt rally
Detaljtrogen med fartränder och allt. Erik Uppsälls tävlingsbil började sitt liv som en 99 EMS. (Klassiker 5/2013)

Klassikerguiden Saab 99 Turbo
Saltaste tjänstebilen i slutet av 1970-talet ger fort­farande kickar. Turbokickar! (Klassiker 9/2015)

Saab 99 Turbo 1978
En dag avslöjades det verkliga miltalet på Björns toppfina och orenoverade bil: 70 000 mil! (SCM 2/2020)

Spaning Nittionio 99:or
Tyst minut för alla som dött folkracedöden. Gläds åt de få som blev kvar! (Klassiker 1/2011)

Ögonblicket Ronnie på taket
Två svenskar med världsrykte möts efter F1-loppet i Anderstorp 1978: Saab 99 Turbo och Ronnie Peterson (Klassiker 8/2017). 


Det bästa om Saab 99

Här har vi samlat 100 sidor artiklar från Klassiker och Saab Cars Magazine om den bredaxlade svensken! Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2021 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje! 



Klassikers samlarutgåvor säljs endast i våra egna kanaler och finns inte i vanliga tidningsbutiker. Upplagan är begränsad.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.