En bilmodell som länge var en av Sveriges populäraste – men som i dag blir allt ovanligare på vägarna – firar 40-årsjubileum i år. Det handlar om Saab 9000.
Premiären skedde 1984 och i Saab Cars Magazine #12 har Anders Helgesson provkört både det allra första och det allra sista exemplaret.
”Samma år som Saab 9000 presenterades började jag grundskolan. Att så här 40 år senare få förmånen att köra Saab 9000 Turbo 16 med chassinummer 001 001 känns smått surrealistiskt”, skriver han.
Saab 9000 fick mycket beröm av pressen. Vi Bilägare skrev att bilen gick ”praktiskt taget helt neutralt” genom kurvorna och betedde sig ”ofattbart snällt”. Och 9000 CS Aero kunde accelerera mellan 80 och 112 km/tim på högsta växeln snabbare än Lamborghini Diablo.
Lanseringen för motorjournalisterna gjordes vid Kolmårdens djurpark och där hade Uno Dahl, som jobbade med helbilsutprovning av Saab 9000, och hans kollegor ett knep.
– Vi satte alltid en av oss själva vänster bak, eftersom inpassningen av den dörren kärvade. Det skulle helst inte journalisterna upptäcka, berättar han för Saab Cars Magazine.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.