Varför hänger det en Saab upp och ned i taket?
Svaret är rätt enkelt - den hängdes upp i taket för att släppas med dunder och brak i golvet!
På sextiotalet började man ta trafiksäkerhet mer seriöst. Anordningar som bilbälten blev mer och mer vanligt, tvåkrets bromssystem, kollapsibel rattstång, deformationszoner med mera började byggas in i bilarna.
En svag punkt var dock takstoplarna. De var ju oftast tunna för att främja sikten - och för all del såg det ju väldigt snyggt ut med
Men dom av som sugrör vid en rundslagning, så där behövdes det göras en insats.
Saab tog fasta på problematiken vid utvecklingen av 99:an - och långt före simuleringar, cad-cam och det där var det bästa sättet att kolla om man gjort rätt att helt enkelt släppa bilen i golvet.
Saabdroppet skedde 1966 och redan då hade man kommit så här långt i arbetet på projekt Gudmund. I november 1967 presenterades den som Saab 99.
På sextiotalet började man ta trafiksäkerhet mer seriöst. Anordningar som bilbälten blev mer och mer vanligt, tvåkrets bromssystem, kollapsibel rattstång, deformationszoner med mera började byggas in i bilarna.
En svag punkt var dock takstoplarna. De var ju oftast tunna för att främja sikten - och för all del såg det ju väldigt snyggt ut med
Men dom av som sugrör vid en rundslagning, så där behövdes det göras en insats.
Saab tog fasta på problematiken vid utvecklingen av 99:an - och långt före simuleringar, cad-cam och det där var det bästa sättet att kolla om man gjort rätt att helt enkelt släppa bilen i golvet.
Saabdroppet skedde 1966 och redan då hade man kommit så här långt i arbetet på projekt Gudmund. I november 1967 presenterades den som Saab 99.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.