Sveriges sportigaste sjuttiotreor bjöd på metallicskimrande kulörer, tuffa namn och inte minst elektroniskt styrd bränsleinsprutning. Vilken skulle du ha valt 1973 – Saab 99 EMS eller Volvo 142 GL?
Ner på tvåan, upp med kopplingen och full gas. Det smattrar till i insugningsröret och framhjulen river tag i marken. Det gäller att ha ett stadigt grepp om den lätt vadderade läderratten för att inte tappa kontrollen.
Vi sitter i Saabs snabbaste och dyraste bil någonsin. Under huven sitter ingen skör brittisk motor som i andra 99:or. EMS har istället en sprillans ny tvålitersmaskin byggd i Södertälje och med elektroniskt reglerad bränsleinsprutning. Vet du hur många hästar den producerar? Jojomän, det stämmer, 110! Det finns inte en enda svenssonbil som kan hänga på oss…
Vi sitter i Saabs snabbaste och dyraste bil någonsin. Under huven sitter ingen skör brittisk motor som i andra 99:or. EMS har istället en sprillans ny tvålitersmaskin byggd i Södertälje och med elektroniskt reglerad bränsleinsprutning. Vet du hur många hästar den producerar? Jojomän, det stämmer, 110! Det finns inte en enda svenssonbil som kan hänga på oss…
Men vad nu? En Volvo försöker köra om. Kan det vara nya 142 Grand Luxe? Den omgjorda fronten har gjort -73:ornas GL alldeles för diskreta. De tidigare modellspecifika extraljusen har ju försvunnit och det enda som avslöjar den starkaste modellen framifrån är det lilla emblemet i grillen. Den har samma bränsleinsprutning som vår bil men några fler hästkrafter, 124 för att vara exakt. Men vi ska nog kunna ge den en match för här framme blir vägen kurvigare!
År 1973 kunde spekulanten med kraven svensktillverkad, tvådörrarskaross och elektroniskt styrd insprutningsmotor välja mellan Saab 99 EMS för 27 325 kronor och Volvo 142 GL för 26 400 kronor.
I Klassiker 7/2021 ställer vi de två mot varandra ännu en gång – och berättar historien om de tuffaste svenska familjebilarna som gick att köpa 1973!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.