Nästa artikel
Saaben för en kung!
Reportage

Saaben för en kung!

Publicerad 14 juli 2022
Sveriges anseende i USA skulle stärkas. Skicka kungen och en specialbyggd Saab! Men räckte majestät och svenskt ingenjörskunnande för att imponera på de dollarstinna nybyggarna? Underskatta aldrig den gamla världens dragningskraft!

För knappa fyra år sedan lekte livet under Olympiska Spelen i München. Inte långt innan hans farfar, gamle kungen Gustaf VI Adolf gick ur tiden året efter, och ansvaret landade tungt på hans axlar, susade han omkring på Öland i sin Porsche 911 Targa, med kärleken från OS-veckorna: Silvia Sommerlath.

Kanske log han åt minnena, och åt förlovningen för bara några veckor sedan, i mars, där han satt i baksätet på en kungligt blå och ovanligt lång Saab 99. Eller så var han helt upptagen med det fyra veckor långa programmet för USA-resan han var skickad att göra. Fyra veckor. Handskakningar. Uppmärksam blick. Vänliga skratt på rätt ställen. Och Säpovakter. För att inte tala om Secret Service, han skulle ju träffa president Ford också.

Kungens resa var inte ett officiellt statsbesök, men inte mindre viktig för det. Sedan slutet av sextiotalet och inte minst efter Olof Palmes tal julen 1972, där han fördömde bombningarna mot Hanoi, var relationerna de båda länderna emellan frostbitna. I alla fall på ytan, med diplomatisk skuggboxning och hårda ord. Immigrantlandet USA firade, och firade stort; två hundra år som nation. Av alla de nationaliteter som mer eller mindre väl smälts samman i degeln utgjorde svenskarna en betydande del; värd att uppmärksamma och möjlig att nyttja som språngbräda när Sverige ville blidka USA en smula.

Trots att kanske den andra svenska biltillverkaren i högre grad förknippades med specialbyggen och limousiner gick frågan till Saab, som förstås inte var sena att nappa. PR-värdet på både svensk och amerikansk marknad var stort. Men det var uppgiften också… I stället för att ge sig på förlängningen i det egna huset lade man ut jobbet på karosserifirman Heinel i Malmö. Från Trollhättan levererades två 99:or, en fyrdörrars och en tvådörrars, där fyrdörrarsbilen skulle bära identiteten. Den ställdes längst fram; man ville ha de korta framdörrarna och tvådörrarsbakdelen med ostörd bakre sidoruta för att få bästa flyt i linjerna. De 77 centimeterna i mitten var upp till Heinel att skapa. Även om det till en början är ovant att se en 99 med så långt mellan hjulen skiftar fokus strax, när man ser hur väl linjen från motorhuven till den bakre fönsterstolpen fungerar. Märkvärdigt mycket av Sasons schvung lever kvar i King Size-Saaben.

Läs ett lååångt reportage om kungens förlängda 99 i Saab Cars Magazine nr 1/2022!

SAAB Cars Magazine #8

Det här kan du bland annat läsa om:

Saab 99 Limousine
När Kung Carl XVI Gustaf skulle på långresa i USA levererade Saab en förlängd Saab 99 med automatlåda och extra mycket benutrymme. Mörkblå såklart. Den märkvärdiga bilen fick säkert en och annan amerikan att höja på ögonbrynen! Efter fullgjord tjänstgöring degraderades den snart till att bli en vardaglig skolskjuts. Den var på vippen att bli skrot när en Saabentusiast köpte den påbörjade en mödosam renovering. Nu är den klar … och vi ringde Kungen!

Inget för biljakter.
Tidernas snällaste polisbil måste vara Saab 95. Den saknar två dörrar och en del hästar under huven för att kunna ta upp jakten på buset. Men där bak trivs en schäferhund – och det var så den användes. Vi spanar in Polistekniska museets unika polisbil.

Saab+Scania= Sant
Så gick det till när lastbilar, stridsflyglan och personbilar hamnade under ett och samma varumärke. Turbon? Tacka Scanias ingenjörer för den!

Saabs förtrupp!
Innan ordinarie serieproduktion startade av Saab 92 i december 1949 gjordes en förserie på 20 vagnar. Vi djupdyker in i historien om varje exemplar. 92019 är vår projektbil – nu får en ny – sliten! – lack. Och 92007 provkör vi grundligt. Den som ägdes av formgivaren Sixten Sason.

Lågmilaren 900 Aero.
Vilken snackis den blev, en Saab 900 Aero med under 3 000 mil på mätaren. Det blev prisrekord, men innan auktionen var avslutat gjorde SCM en unik provkörning. Den sista turen?

Så köper du din Saab V4
Köpguiden till bussigaste bilen. Gå inte i fällorna som vi har gjort. Här är knepen, priserna, lusten. Allt om Saab V4!

Saab 99 EMS vs Volvo 140 GL
Det mest exotiska Sverige hade att erbjuda. Två vardagsbilar i gåbortkostym. Idag snudd på utrotade. Vi låter de svenska drömbilarna tampas ännu en gång!

Saab – made in Denmark!
Att Saab tillverkats i Finland vet de flesta, men Danmark? Jo. Under en kort period var det ekonomiskt mer smart att låta danskar göra jobbet. Unika bilder från en ganska stillsam bilfabrik!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.