För knappa fyra år sedan lekte livet under Olympiska Spelen i München. Inte långt innan hans farfar, gamle kungen Gustaf VI Adolf gick ur tiden året efter, och ansvaret landade tungt på hans axlar, susade han omkring på Öland i sin Porsche 911 Targa, med kärleken från OS-veckorna: Silvia Sommerlath.
Kanske log han åt minnena, och åt förlovningen för bara några veckor sedan, i mars, där han satt i baksätet på en kungligt blå och ovanligt lång Saab 99. Eller så var han helt upptagen med det fyra veckor långa programmet för USA-resan han var skickad att göra. Fyra veckor. Handskakningar. Uppmärksam blick. Vänliga skratt på rätt ställen. Och Säpovakter. För att inte tala om Secret Service, han skulle ju träffa president Ford också.
Kungens resa var inte ett officiellt statsbesök, men inte mindre viktig för det. Sedan slutet av sextiotalet och inte minst efter Olof Palmes tal julen 1972, där han fördömde bombningarna mot Hanoi, var relationerna de båda länderna emellan frostbitna. I alla fall på ytan, med diplomatisk skuggboxning och hårda ord. Immigrantlandet USA firade, och firade stort; två hundra år som nation. Av alla de nationaliteter som mer eller mindre väl smälts samman i degeln utgjorde svenskarna en betydande del; värd att uppmärksamma och möjlig att nyttja som språngbräda när Sverige ville blidka USA en smula.
Trots att kanske den andra svenska biltillverkaren i högre grad förknippades med specialbyggen och limousiner gick frågan till Saab, som förstås inte var sena att nappa. PR-värdet på både svensk och amerikansk marknad var stort. Men det var uppgiften också… I stället för att ge sig på förlängningen i det egna huset lade man ut jobbet på karosserifirman Heinel i Malmö. Från Trollhättan levererades två 99:or, en fyrdörrars och en tvådörrars, där fyrdörrarsbilen skulle bära identiteten. Den ställdes längst fram; man ville ha de korta framdörrarna och tvådörrarsbakdelen med ostörd bakre sidoruta för att få bästa flyt i linjerna. De 77 centimeterna i mitten var upp till Heinel att skapa. Även om det till en början är ovant att se en 99 med så långt mellan hjulen skiftar fokus strax, när man ser hur väl linjen från motorhuven till den bakre fönsterstolpen fungerar. Märkvärdigt mycket av Sasons schvung lever kvar i King Size-Saaben.
Läs ett lååångt reportage om kungens förlängda 99 i Saab Cars Magazine nr 1/2022!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.