Den första bilen som konstruerades helt i en dator gjordes redan för 60 år sedan!
Saab kanske inte tog Amerika med storm direkt, men den lilla tvåtaktsbilen från Sverige fick ett starkt forfäste i nordöstra USA. Något man tog fasta på var bilens tävlingsramgångar i rally och andra grenar. Nog skulle väl en racerbil på Saabdelar kunna vara något för USA också?
Det tyckte bland annat Walter Kern, racingentusiast som på dagtid var dataingenjör hos IBM. Då han hade tillgång till vad som bör varit bland världens kraftigaste dator så använde han den för att beräkna och "rita" ett chassi, 1959!
Quantum I var en prototyp, en ren racerbil med grovt tillyxad kaross, likaså var Quantum II som byggdes året efter. Man använde den nya trecylindriga motorn frän Saab 93.
Nu började det hända något, vad Saab i USA behövde var en sportbil, en öppen tvåsitsig bil liksom de brittiska sportbilarna som blivit oerhört populära där. En som följde Walter Kerns byggen med stort intresse var chefen för Saab inc. USA, Ralph Millet.
Nu skulle man ta fram en egen sportbil, bolaget Quantum corp bildades i Rockland, Massachusetts. En glasfiberkaross ritades och byggdes av Atkings&Merril, en firma som hette Eugene Engineering var också inblandade i Quantumprojektet, tillsammans med Ralph Millet och Walter Kern. 1962 kudne man visa upp Quantum III som var en riktig bil. Dessvärre tyckte inte Saab hemma i Sverige det. Kvaliteten höll inte måttet och man ansåg att man kunde göra en egen sportbil i Sverige bättre. Det blev startskottet till Sonett.
Det byggdes bara två Quantum sportbilar, men företaget levde vidare. Nästa Quantum blev en helt ny formelbil med Saabmotor, tänkt för serien Formula S i Amerika.
Den kom dels bli en framgång, dels en nagel i ögat på Saab i Sverige. För Ralph Millet köpte upp och inkorpererade hela Quantum Corperation i det amerikanska Saabbolaget. Men även om Saab Sverige inte var helt glada i tilltaget blev Quantum IV en relativt stor framgång, då den såldes som byggsats via Saab i USA.
Walter Kern byggde en Quantum till 1965, Quantum V, som försågs med en kaross från Ginetta.
Det tyckte bland annat Walter Kern, racingentusiast som på dagtid var dataingenjör hos IBM. Då han hade tillgång till vad som bör varit bland världens kraftigaste dator så använde han den för att beräkna och "rita" ett chassi, 1959!
Quantum I var en prototyp, en ren racerbil med grovt tillyxad kaross, likaså var Quantum II som byggdes året efter. Man använde den nya trecylindriga motorn frän Saab 93.
Nu började det hända något, vad Saab i USA behövde var en sportbil, en öppen tvåsitsig bil liksom de brittiska sportbilarna som blivit oerhört populära där. En som följde Walter Kerns byggen med stort intresse var chefen för Saab inc. USA, Ralph Millet.
Nu skulle man ta fram en egen sportbil, bolaget Quantum corp bildades i Rockland, Massachusetts. En glasfiberkaross ritades och byggdes av Atkings&Merril, en firma som hette Eugene Engineering var också inblandade i Quantumprojektet, tillsammans med Ralph Millet och Walter Kern. 1962 kudne man visa upp Quantum III som var en riktig bil. Dessvärre tyckte inte Saab hemma i Sverige det. Kvaliteten höll inte måttet och man ansåg att man kunde göra en egen sportbil i Sverige bättre. Det blev startskottet till Sonett.
Det byggdes bara två Quantum sportbilar, men företaget levde vidare. Nästa Quantum blev en helt ny formelbil med Saabmotor, tänkt för serien Formula S i Amerika.
Den kom dels bli en framgång, dels en nagel i ögat på Saab i Sverige. För Ralph Millet köpte upp och inkorpererade hela Quantum Corperation i det amerikanska Saabbolaget. Men även om Saab Sverige inte var helt glada i tilltaget blev Quantum IV en relativt stor framgång, då den såldes som byggsats via Saab i USA.
Walter Kern byggde en Quantum till 1965, Quantum V, som försågs med en kaross från Ginetta.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.