Nästa artikel
Saaben såld – till rekordpris!
Reportage

Saaben såld – till rekordpris!

Publicerad 24 januari 2022 (uppdaterad 24 januari 2022)
Intresset för auktionen har varit superstort och när dammet efter budkampen lagt sig kan vi konstatera att ett nytt rekord för auktions-Saabar satts.

Saab 96:an med osannolikt låga mätarställningen 7 km har nu sålts på auktion. Det vinnande budet blev 500 000 kronor! Utöver det tillkom en slagavgift på 25 000 kronor. Nytt rekord för lågmilade Saabar alltså. 2017 såldes en så kallad jubileums-Saab med 4,8 mil på mätare för 350 000 kronor.
https://www.netauktion.se/auktion/produkt/saab-96-v4-super-1980-7km-flw073

Är det roligare med tvåtakt? Köp en tidning med smattrande Saabar här!

OBS! Tyvärr slutsåld! 

DE RÄTTA TAKTERNA!

Vi har samlat de bästa artiklarna om Saab under tvåtakts­tiden – från 92 via 93 fram till 96 och givetvis utan att glömma praktiska Saab 95! Upplagan är begränsad.

 

Innehåll:

Så räddades Saabmuseet 2012
Kommunpengar, Wallenbergpengar. Och så ett brev från Klassiker. (Klassiker 3/2012)

Saab 92 på parad!
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring. (Klassiker 5-6/2007)

Saab 92A 1950
Världens antagligen finaste 92A i orenoverat ­originalskick – en hyllning till sin förste ägare. Vi kör den. (SCM 2018)

Resa Inlandsvägen i Saab 92
Långresa, återresa, testresa – allt i ett när Claes tar hem gamlingen. (Klassiker 8/2012)

Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup. (Klassiker 8/2016)

Saab 92 och 93 Jämförelse
Saab gick in i en ny tid när tvåcylindriga 92 ­förvandlades till trecylindriga 93. (Klassiker 5/2010)

Saab 93 på Kuba
Solitär evolution – nära en egen art. (SCM 1/2019)

Saab 95 – alternativ öppning
Så kunde kombilösningen ha sett ut. (SCM 1/2020)

Saab 96 GT 750 Kunglig glans
Prins Bertil spände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant! (SCM 1/2020)

Saab 96 Sport 1965 Lågmilaren
Historien om hur Michael kom över en 96 Sport med 6 000 mil på mätaren innehåller många otroliga ingredienser. Men allt är sant! (Klassiker 8/2009)

Saabs snygga sportratt
Så tillverkades historiens snyggaste ratt. (SCM 2018)

Saab 95 De första åren
Vi sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab 95. (Klassiker 2/2010)

Saab 95 1960 Respektrenoverad
Krockskadad, inkomplett och stillastående i decennier. Henric Tungström tyckte ändå Saaben var i mycket bra skick! (Klassiker 1/2012)

Saab 96 1964 Seriöst busig
En ”busbil” kan vara en ursäkt för att få slarva. Det gäller inte Tomas Ekberg. (Klassiker 2/2014)

Med Saab till Monte Carlo
Vad heter tvåtaktsolja på franska? Gunnar och Fredrik körde 450 mil i Carlssons däckspår. Kompromisslöst. (Klassiker 7/2014)

Så lanserades Saab i USA
De första stegen på vad som skulle bli viktigaste marknaden togs 1956. Den lilla bilen gjorde stort intyck på ett fåtal. (SCM 2018)

Den metallicgröna 96:an levererades 1979 och ställdes närmast omedelbart undan i ett skjul där den fick stå orörd i över 40 år. När ägaren gick bort fick den för första gången komma ut i dagsljuset igen. Även om Saaben stått under tak var miljön inte den bästa så nya ägaren har att bestämma om bilen som inte gått någonting ska renoveras (!) eller behållas i befintligt skick.
Den Saab 9-3 vi skrivit om https://www.klassiker.nu/reportage/mer-auktionsgodis klubbades för 71 000 kronor plus 10 procent i slagavgift.

Och ännu mera Saab! Leverans hem i brevlådan.

SVERIGES SAABTIDNING!

Ur innehållet:

Saab 96 Grupp 3
Arg, snabb och rå. Stödföreningen gjorde alla rätt. 

Saab-O-Rama
Mysteriet med bakljusen från 92A löst?  

Ingen rök utan olja
Sliskiga på insidan, snygga på utsidan. Oljeburkarna.  

Saab 96 Sport 1964
Segrare i karamellodiktogrammisgalan. Vilken bil!  

Så många finns kvar!
Hård utskrotning av Saabar i Sverige. Det är nu du ska leta efter fina överlevare.  

Saab 92 och 95 husbil 
En historia så osannolik att den inte går att hitta på. Allt om Sveriges knasigaste Saabar.

När Gyllenhammar ville ha Saab 
Så nära var det att Volvo och Saab blev ett.

Projekt 92.019 
Inte mycket till golv i vår projektbil. Men det finns ju svets.  

Köp en Sonett II 
Tvåtakt eller V4. Hur mycket ska de kosta? 

Älskade Saab 90
Historien bakom det stora klippet + lågmilaren!

På drift i en Saab 95
Oändliga arbetsresor och anonyma industriområden. En kamera. En Saab 95.  

Äntligen gummimattor!
Nu nytillverkas den mest eftersökta reservdelen. Men hur många varianter fanns det egentligen?
 
Saab 900S – uppdatering
Först lagar Julle tankmätaren. Sedan byter han slutväxel. Steg för steg, rena äventyrsberättelsen.

Saab 96 V4 1968
Behaglig och väldoftande. Roland Vidarsson njuter av lugnet som bara en fin original V4 kan ge.

Biffigaste Saaben – 9-7X
Släpp snacket om äkta Saab. Vem kan motstå en herre­jösses Corvettemotor och fyrhjulsdrift? 

Polisens alla Saabar
Från tvåtakt till sista 9-5:an – inklusive 95 och Saab-Lancia 600! Den svenska polisen älskade Saab! 

Maptun vässar Saab
Men de får också fart på blinkersen och kan det här med klassiska reservdelar. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.