Hur i hela friden kommer det sig att en Saab 96 jubileumsmodell bara lyckats ta sig 15,9 mil på 37 år? Klassiker nördar ner sig i en bil med historia. Allt är sant!
Genom åren har en liten krets Saabmänniskor känt till den här bilen – från början köpt ny och fram tills alldeles nyligen ägd av en bulgarisk läkare bosatt i Västerås. Då var det hennes tredje i ordningen. Alla blå!
Just denna beställdes i oktober 1979 efter att ryktet börjat gå om att Saab skulle lägga ner produktionen.
Återförsäljaren Björkman & Henstam levererade dock inte förrän i april 1980 och konstigt nog kom den på biltrailer utan vare sig utförd leveransservice eller nummerplåtarna på plats.
Resten av den här historien är ren tristess – för bilen. Underredesbehandling och två resor till jobbet 1985 som skapar undringar. Sedan dess är den aldrig startad!
Ska man tro det som sägs har bilen aldrig fått en endaste liten vattendroppe på sig. Varken regn eller tvätt. Rätt upp och ner ett unikt referensverk med en mätare som sannolikt aldrig kommer passera 15,9 mil.
Den har varit hemligt till salu ett tag men inte till vem som helst. De som till slut efter stor möda lyckats dra affären i hamn blev paret Gerda Persson och Fredrik Ekendahl, båda välkända i kretsarna. Då hade de sannolikt lagt ner mer tid på att få köpa bilen än vad den tog att bygga.
Efter flera intervjuer och en åtta timmar lång slutgrillning var Fredrik ute ur leken. Men Gerda var godkänd och i början av året gjordes affären upp – och bilen kunde äntligen kläs av från sina lager med filtar!
I Klassiker 9/2017 tar vi in den i studion och närstuderar varje detalj. Slarviga svetsar, mystiska anteckningar på hemliga ställen och överdos av Saabdoft – allt är original!
Läs allt i Klassiker 9/2017
Just denna beställdes i oktober 1979 efter att ryktet börjat gå om att Saab skulle lägga ner produktionen.
Återförsäljaren Björkman & Henstam levererade dock inte förrän i april 1980 och konstigt nog kom den på biltrailer utan vare sig utförd leveransservice eller nummerplåtarna på plats.
Resten av den här historien är ren tristess – för bilen. Underredesbehandling och två resor till jobbet 1985 som skapar undringar. Sedan dess är den aldrig startad!
Ska man tro det som sägs har bilen aldrig fått en endaste liten vattendroppe på sig. Varken regn eller tvätt. Rätt upp och ner ett unikt referensverk med en mätare som sannolikt aldrig kommer passera 15,9 mil.
Den har varit hemligt till salu ett tag men inte till vem som helst. De som till slut efter stor möda lyckats dra affären i hamn blev paret Gerda Persson och Fredrik Ekendahl, båda välkända i kretsarna. Då hade de sannolikt lagt ner mer tid på att få köpa bilen än vad den tog att bygga.
Efter flera intervjuer och en åtta timmar lång slutgrillning var Fredrik ute ur leken. Men Gerda var godkänd och i början av året gjordes affären upp – och bilen kunde äntligen kläs av från sina lager med filtar!
I Klassiker 9/2017 tar vi in den i studion och närstuderar varje detalj. Slarviga svetsar, mystiska anteckningar på hemliga ställen och överdos av Saabdoft – allt är original!
Läs allt i Klassiker 9/2017
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.