Saabgänget drar vidare västerut.
Vi lämnar Västra Ämtervik och Johannes, kanske mer känd som JOH900, vid kl 16 på lördagen. Vid tankuppfyllning i Charlottenberg noteras drygt 0.9 i snittförbrukning samt ett fullständigt kaos på macken, med turister på både längden, bredden och tvären.
En rätt händelselös sträcka faktiskt, utan mycket att skriva hem om. MEN – hmm, hur ska jag säga det – ja min pärla har faktiskt börjat visa svaghetstendenser efter en helt felfri resa 2012. Eller det kanske är ägaren som står för dem förresten. Nå, vindrutan har spruckit – rakt av. Den gillar tydligen inte kalkberikat Värmlandsvatten och bestämde sig för att smälla av vid tvätten igår. Värre ändå är att tänddelarna inte tycks må så bra. Ett veritabelt fyrverkeri dånar ur avgassystemet vid laddtryck, så nu är det nedställt till furiösa 0,5 bars grundladd. Det känns ju lite onödigt måste jag medge, att inte se över en så enkel servicedetalj som tänddelar innan avfärd. Däremot går det kanonbra att byta primärväxel i lådan utan dubier… Suck. Nu blir det till att leta rotor, fördelarlock och eventuellt även tändkablar. Att vi inte har såna, livsnödvändiga saker med oss behöver ni knappast poängtera eftertänksamheten i, eller snarare avsaknaden av den.
Vi slog läger strax öster om Noresund. Idag, söndag, forsar vi (nej förresten, snarare lunkar) vidare väster ut. Vi har inte bestämt oss för om vi ska ta ner mot Stavanger och Kjeragsbolten eller om vi ska ta av norrut och gardera med en dag extra vid Geiranger om inte vädrets makter är med oss. Vi har sett Dalsnibba från ett regnmoln, i år vill vi gärna se omgivningen också.
/Isak Edman
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.