Nästa artikel
Saabresan del 14 - i skydd av mörkret
Reportage

Saabresan del 14 - i skydd av mörkret

Publicerad 28 juli 2012 (uppdaterad 28 juli 2012)
Högkvarteret ringde. De har betalat lösensumman. Vi ska hem. Allt är förlåtet. Allt är glömt.
Den som köpte alla kit kunde köra med full hardtop alternativt bara hytt eller få samma konfigurationer men med suffletter. Helöppet gick också bra. Årsmodellerna var 1966-71. Under huven satt en V6:a som fick en närmast unik och långvarig historik. Den utvecklades av GM ur den Buick aluminium-V8:a som Rover sedan köpte. Som V6 var den dock i gjutjärn men fortfarande med 90 graders vinkel mellan cylinderbankarna. Den hamnade först i Buick Special 1962. Från 1965 levererade GM sådana motorer till Jeep men 1967 köpte AMC tillverkningsrättigheterna. Sju år senare köpte GM tillbaka rättigheterna till motorn. Ur dess grundkonstruktion utvecklade GM ett mycket stort antal varianter som blev huvudmotorer för GM i decennier, sista året var 2008.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.