I en ny bok om Saabkonstruktören Gunnar Ljungström framkommer nya fakta i Saabs skapelseberättelse. Tänk om den hade fått en takfena!
Saabs historia beskrivs vanligen utifrån bilmodeller och några få starka, nästan helgonförklarade individer.
Det kan vara formgivare, tävlingsförare eller ingenjörer. Ett fåtal namn återkommer ofta utan att någon direkt djupare kunskap eller nya fakta lyfts fram.
Därför är det med stor nyfikenhet man kastar sig över Gunnar Larssons och Gunnar Johanssons nya bok om en tredje Gunnar – med efternamnet Ljungström. Saabs verklige portalgestalt. Ingenjören som gavs uppgiften att ur ett flygföretag skapa ett bilföretag.
Det kan vara formgivare, tävlingsförare eller ingenjörer. Ett fåtal namn återkommer ofta utan att någon direkt djupare kunskap eller nya fakta lyfts fram.
Därför är det med stor nyfikenhet man kastar sig över Gunnar Larssons och Gunnar Johanssons nya bok om en tredje Gunnar – med efternamnet Ljungström. Saabs verklige portalgestalt. Ingenjören som gavs uppgiften att ur ett flygföretag skapa ett bilföretag.
Ljungström kom från en uppfinnar- och snillesläkt och hans uppdrag att mejsla fram det som kom att bli Saab 92 är omgärdad av anekdoter. I boken får man fler – samt en större och djupare bild av sammanhang och kolleger.
Gunnar Larsson (projekt-ansvarig för Saab 9000) arbetade en period under Gunnar Ljungström och tillsammans med f.d kollegan Gunnar Johansson skildrar han inte bara Ljungström, utan hela det team som kom att skapa de första bilarna – och efterföljarna. Saab är ett företag som odlat sina trotjänare.
För oss inbitna är detta inget annat än att bli bjuden på personalfest. Man ges delvis en ny inblick i de spännande pionjäråren, med lika mycket fokus på övriga nyckelpersoner. Ljungström var mån om att lyfta fram sitt team, hans egna ord bildar också bokens titel på engelska – WE did it!
Här finns tidigare opublicerade bilder och ritningar – högtidsstunder! När privata färgbilder på Saab 92001 dyker upp skulle det endast kunna toppas av, säg, en ritning på densamma med ... takfena. Som Tatra.
Så vänder man blad: oj! Man svimmar. I all sin ambition att tillverka en hypermodern strömlinjebil utredde Saab och KTH saken grundligt. Takfenan stannade (dessvärre) i teorin – men härmed är saken belagd.
Så vänder man blad: oj! Man svimmar. I all sin ambition att tillverka en hypermodern strömlinjebil utredde Saab och KTH saken grundligt. Takfenan stannade (dessvärre) i teorin – men härmed är saken belagd.
Historien om Saab länkar sig på ett nytt sätt till de stora sammanhangen, där vetenskap och strömlinjeromantik var ett. Världen gungar till en smula och till Saabs fantastiska historia läggs ytterligare ett kapitel. Tack för det, Gunnar, Gunnar och Gunnar.
Boken (som är på engelska) finns att köpa genom Saabmuseets shop shop.saabcarmuseum.com och den kostar 345 kr.
Boken (som är på engelska) finns att köpa genom Saabmuseets shop shop.saabcarmuseum.com och den kostar 345 kr.
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.