Nästa artikel
Safarin från Schweiz
Bergsbil

Safarin från Schweiz

Publicerad 26 november 2020 (uppdaterad 26 november 2020)
Peter Monteverdi byggde sportbilar och erbjöd även en egen lyxig terränggående bil - Fast egentligen var det en ombyggd...
International Harvester Scout!
Helt riktigt, Peter Monteverdi tog den råbarkade amerikanska arbetsbilen och förvandlade till en elegant lyxkryssare. 

Det var inte så tokigt som det låter idag - i Suvarnas tidevarv.  Vid den här tiden var utbudet med fyrhjulsdrivna lyxiga bilar för tuffare tag väldigt smalt. Det fanns Range-Rover, Jeep Grand Cherokee och... det var dom att välja på.

Monteverdi Safari presenterades 1976, och man hade lagt ner mycket möda på att sudda ut varenda uns av originalbilens jordnära karaktär.
Karosserna gjordes hos Fissore, hela inredningen och instrumentbräda byttes ut. Det enda som skvallar om ursprunget är den breda mittkonsollen med spakarna för fyrhjulsdrift  och hög/lågväxel.

På motorsidan ändrade man en del också, som grundmotor valde man Chryslers  5,2 liters 318" V8, och toppade med den potenta Chrysler 440" Bigblock. Däremellan kunde man även få IH:s egna 5,6 liters V8.   

Nu låter det här som en väldans dyr operation och det var det också. Men Schweiz hade höga skatter och tullavgifter för importbilar, vilket gjorde att Safarin inte blev så värst mycket dyrare än en Range-Rover... 

Safari blev en storsäljare, i alla  fall med Monteverdis mått mätt. Så man skapade även en ekonomimodell - Sahara, som i behöll Scoutens kaross med små förändringar.
Modellen Sahara kom 1978 och följde med till 1980 då grundmodellen Scout slutade tillverkas.  Men Peter Monteverdi verkar köpt på sig ett rejält lager innan dess, för det skall ha byggts Safaris på beställning ända fram till 1982.

Bland Monteverdis övriga verk är produktionssiffror lätta att hålla reda på, det rörde sig om någon handfull eller mindre av varje modell.
Sahara/Safari är det lite diffust men uppskattningsvis gjordes hela 2700 av de IH Scoutbaserade lyxbilarna!  

 

Inuti känns inte mycket igen från den primitva Scouten

Ombonat och uppklätt även bak.

Den enklare Sahara fick i stora drag behålla Scoutens grundkaross.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.