Nästa artikel
Samma plats – 57 år senare!
Reportage

Samma plats – 57 år senare!

Publicerad 20 december 2021 (uppdaterad 23 december 2021)
Omslagsbilden till vår specialutgåva Saab Tvåtakt är tagen utanför Saabhandlaren i Linköping. Vi åkte dit för att se om Saabarna stod kvar.
I hörnet S:t Larsgatan och Drottninggatan i Linköping står en röd Saab 95 och en vit Saab 96 under en ek och väntar på spekulanter. Året är 1964 och i skyltfönstret anas ytterligare två Saab 96 och en stor modell av en Saab J-35 Draken. I bakgrunden åker en Volkswagen förbi.
Hur ser det ut idag? Joakim Bergqvist åkte till Linköping och tog en bild på samma ställe. Huset med den snygga fasaden står kvar, den ståtliga eken också. Men det ser ut som om ANA-Motor håller på och renoverar och de stilsäkra neonskyltarna är borta.

Vi får hoppas att de snart öppnar igen.

Beställ direkt hem till brevlådan!

OBS! Tyvärr slutsåld! 

DE RÄTTA TAKTERNA!

Vi har samlat de bästa artiklarna om Saab under tvåtakts­tiden – från 92 via 93 fram till 96 och givetvis utan att glömma praktiska Saab 95! Upplagan är begränsad.

 

Innehåll:

Så räddades Saabmuseet 2012
Kommunpengar, Wallenbergpengar. Och så ett brev från Klassiker. (Klassiker 3/2012)

Saab 92 på parad!
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring. (Klassiker 5-6/2007)

Saab 92A 1950
Världens antagligen finaste 92A i orenoverat ­originalskick – en hyllning till sin förste ägare. Vi kör den. (SCM 2018)

Resa Inlandsvägen i Saab 92
Långresa, återresa, testresa – allt i ett när Claes tar hem gamlingen. (Klassiker 8/2012)

Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup. (Klassiker 8/2016)

Saab 92 och 93 Jämförelse
Saab gick in i en ny tid när tvåcylindriga 92 ­förvandlades till trecylindriga 93. (Klassiker 5/2010)

Saab 93 på Kuba
Solitär evolution – nära en egen art. (SCM 1/2019)

Saab 95 – alternativ öppning
Så kunde kombilösningen ha sett ut. (SCM 1/2020)

Saab 96 GT 750 Kunglig glans
Prins Bertil spände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant! (SCM 1/2020)

Saab 96 Sport 1965 Lågmilaren
Historien om hur Michael kom över en 96 Sport med 6 000 mil på mätaren innehåller många otroliga ingredienser. Men allt är sant! (Klassiker 8/2009)

Saabs snygga sportratt
Så tillverkades historiens snyggaste ratt. (SCM 2018)

Saab 95 De första åren
Vi sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab 95. (Klassiker 2/2010)

Saab 95 1960 Respektrenoverad
Krockskadad, inkomplett och stillastående i decennier. Henric Tungström tyckte ändå Saaben var i mycket bra skick! (Klassiker 1/2012)

Saab 96 1964 Seriöst busig
En ”busbil” kan vara en ursäkt för att få slarva. Det gäller inte Tomas Ekberg. (Klassiker 2/2014)

Med Saab till Monte Carlo
Vad heter tvåtaktsolja på franska? Gunnar och Fredrik körde 450 mil i Carlssons däckspår. Kompromisslöst. (Klassiker 7/2014)

Så lanserades Saab i USA
De första stegen på vad som skulle bli viktigaste marknaden togs 1956. Den lilla bilen gjorde stort intyck på ett fåtal. (SCM 2018)

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.