Den byggdes för att användas när andra länders ledare besökte Sverige. För att klara det fylldes Säpos Volvo 760 limousine med all säkerhetsteknik som fanns.
Att Volvo 760 i likhet med föregångaren 264 skulle komma i en limousinversion var naturligt. Medan 264 TE byggts av italienska Bertone fick Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm nu uppdraget. Den här gången fanns från början även en bepansrad version med i planerna. De fyra första förlängda Volvo 760 byggdes hösten 1983. Två var av den 15 cm längre Executive-modellen och de två andra var förlängda med 80 cm. Säpo köpte en bepansrad Executive samt den här längre limousinen som även den var skalskyddad.
Ett pansarplåtsskydd omgav kupén, de vertikala delarna var i 3 mm manganförstärkt pansarplåt och de horisontella delarna 1,5 mm. Golvet var också skyddat mot handgranater med kevlar som var sydd och ingjuten i epoxi för att förhindra att vatten skulle skada skyddet. Passagerarnas säkerhet var också tryggad med ett eldsläckningssystem, gasattacksskydd och extra inbrytningslås.
Allt detta ökade förstås på vikten och skapade andra behov. Standardmotorn B28E borrades upp till tre liters slagvolym. Bakaxelrören var kraftigare och slutväxeln förstärkt för att klara högre moment. Infästningspunkterna för bakaxeln var anpassade för att klara en undanmanöver. De främre hjulspindlarna var tillverkade i IVA 1000-material för att öka hållfastheten. Fjädringen, stötdämparna och krängningshämmarna var förstärkta.
Under de 19 år som Volvon var i aktiv tjänst hann många utländska ledare besöka Stockholm, bland andra påven Johannes Paulus II som kördes i 760:n. Det är inte osannolikt att även Sydafrikas president Nelson Mandela och PLO-ledaren Yassir Arafat suttit i baksätet.
Eftersom bilen användes i så många år behövde den se modern och representativ ut. Volvon har inte bara uppdaterats tekniskt utan också utseendemässigt. Emblemen har bytts till den typ som kom 1986 och bakljusen är från årsmodell 1990. Fälgarna är Omega som satt på 960 de första åren men navkapseln byttes år 2000 till de från fälgarna Pholus som satt på de sista årsmodellerna av 940. Stolarna kommer från 940.
Motorn är numera uppdaterad till en B280. Kanske genomfördes motorbytet 1995, lite oprecist uppger Säpo att bilen då genomgick en ”helrenovering” för knappt 250 000 kronor.
Volvo 760 limousinen var i bruk hos Säpo fram till 2003 då den överfördes till Polismuseets samling. Läs mer om den unika limousinen i Klassiker nr 1/2022.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.