Nästa artikel
Se Lord GNU hos British Auto!
Reportage

Se Lord GNU hos British Auto!

Publicerad 4 februari 2022 (uppdaterad 4 februari 2022)
Projektbilen Lord GNU, den Range Rover 1973 som Klassikerläsarna kunnat följa i flera år, är färdig men det har varit svårt att visa upp den "live". Men nu finns chansen att se den helrenoverade bilen. Under våren kommer den att stå utställd hos nyöppnade British Auto!

Under mer än tre år har Klassikerläsarna kunnat föja renoveringen av Lord GNU och vid flera tillfällen har vi kunnat visa upp hur långt vi har kommit i projektet, på olika mässor och träffar. Men sedan bilen blev färdig har det mesta sådant legat nere och Range Rovern har inte kunnat ses "live".

Nu finns äntligen chans att titta på bilen i verkligheten, under ett par månader kommer den att stå utställd hos nyöppnade British Auto i Stenkullen mellan Alingsås och Göteborg.

Sverige är en viktig marknad för Morgan Motor Company, trots att det inte ens finns 1 000 exemplar av märket här. Sett per capita har nämligen nybilsförsäljningen tidvis legat på elitnivå med 20-30 bilar per år.

Sedan 2010 har Lasse Ericsson i Vetlanda haft generalagenturen för Morgan men nu har makarna Mats Johansson och Ann Hedström tagit över. I december 2021 blev man officiellt ny importör för Morgan i Sverige.

– Vi har länge varit Morganentusiaster och har lång erfarenhet av bilbranschen, säger Mats. Vi såg en chans att lyfta märket ytterligare och samtidigt göra något vi verkligen brinner för!
 

Den nya 700 kvadratmeter stora bilhallen blev klar under 2021. Med polerade betonggolv, väggar klädda i tegel och mycket som anknyter till det brittiska är det en mycket trevlig miljö att vistas i.

– Vi kommer bara att sälja engelska bilar här! säger Mats Johansson. Jag tror faktiskt att vi är ensamma om det här konceptet. Mycket Morgan förstås men även andra klassiska britter i olika prisklasser.

Under en stor del av 2021 åkte Mats runt i Sverige för att hitta lämpliga försäljningsobjekt och när man öppnade var bilhallen fylld med allt från en Austin Seven från 1930-talet till nya Morgans. Men lagret tunnades snabbt ur.

– Intresset har varit jättestort, säger Ann. De första nio dagarna sålde vi nio bilar!

Ann och Mats tänker sig British Auto som  ett nav för entusiaster, när pandemi­restriktionerna tillåter ska man ordna större och mindre event med utgångspunkt i lokalerna.

– Vi har utformat allt för att vi själva ska trivas här, säger Ann Hedström och tar upp Jack Russel-terriern Morgan i famnen. Vi gillar allt som är engelskt!

Range Rovern är helrenoverad i nära samarbete med Verktygsboden i deras utställningsverkstad i Borgstena. Projektet är noga dokumenterat i Klassiker och artiklarna finns även samlade i en specialutgåva som går att köpa i vår webbshop.

Nu får Range Rovern glänsa lite bland alla välpolerade engelsmän i British Autos utställningshall innan det är dags för nästa utmaning!

Hitta hit!

British Auto AB
Hede Gärde 2, Stenkullen
www.britishauto.se
info@britishauto.se
Tel 0302-100 00

Specialutgåva: Range Rover

Range Rover – en ikon återuppstår

Range Rover har fascinerat en hel värld sedan debuten 1970. När vi körde in den lagom inslitna enägarbilen i Verktygsbodens utställningsverkstad var det med ambitionen att genomföra en lättare uppfräschning. Det hela utvecklade sig dock snart till en fullskalig helrenovering och nu har vi samlat alla delar av vårt fantastiska äventyr. Följ renoveringen steg för steg – från garagefynd till färdig bil!

Ur innehållet:

Innehåll Range Rover specialutgåva

Ett annorlunda bilköp
Vi köper en Range Rover i Simrishamn, byter kamaxel i fält och kör den hem. Puckat men kul. Kanske mest i efterhand.

Projektstart
Bilen ser fin ut på håll men en titt under avslöjar en rad allvarliga problem. Dags för helrenovering!

Total demontering
För att kunna bygga upp från grunden måste man först ner till grunden. Vi inleder renoveringsarbetet med ramlyft.

Grunden till allt
Tvätt, blästring, rostlagning och därefter lackering i flera steg. Men så blir ramen som ny också.

Axlar och hjulupphängningar
En nylackerad och väldigt tom ram står redo på golvet. Börjar det roliga nu?

Drivlina på plats för provkörning!
Projekt Lord GNU behövde en tydlig deadline. Att göra chassit klart till Skoklosterträffen – kunde det gå? Skulle det till och med gå att köra en sväng?

En välvillig donator
Vi kapar tid istället för rost när vi hittar en reservdelsbil som får donera karosstommen till vårt Range Rover-projekt.

Svetsarbeten på karossen
Nu ska den "nya" karossen bli helt original – in i minsta karossdel.

Förberedelse för lackering
Det närmar sig lackering av karossen och dess paneler. Men först ska vi göra underarbetet!

Kaross möter ram igen
Bahama Gold baby! Range Rovern är plötsligt både lackerad och på rull – så gick det till!

Reservdelsjakt över hela världen
Att få tag i rätt delar till vårt projekt har inte varit enkelt men med goda kontakter och en hel del tur hittar vi förvånansvärt mycket.

Golv och tak
En helrenovering tar tid, men nu är det dags för att få golv, sidorutor och innertak på plats.

Inredning som kräver utredning
Dags att montera en nytillverkad inredning i vår projektbil. Det låter väl enkelt? Det är det inte

Alla dessa detaljer...
Renoveringen börjar närma sig upploppet men smådetaljerna tar längre tid än vi trott. Eller hoppats. Eller borde vetat...

Slutspurt och besiktning
En matta passas in, en backspegel monteras, stänkskydden kommer på plats... Plötsligt är det dags att besiktiga vårt största projekt någonsin. Hur ska det gå?

Äntligen ute ur verkstaden!
Belöningen efter drygt tre års renoveringsarbete – en känsla av fabriksny Range Rover. Vi passar på att berätta historien om modellen – och exemplaret. Lord GNU lever igen!

 

"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.