Dag Lindahl från Sportvagnsklubben Västerås (SVKV) är en av arrangörerna bakom tävlingen som arrangerades lördagen den 22 maj. Dagen var väl vald med närapå högsommarvärme och vackert väder. Dryga 30-talet anmälda klassiker deltog.
Dag, varför började SVK arrangera regularitytävlingar?
SVKV har arrangerat ett rally varje år, med få undantag sedan 1956. I huvudsak är det nog jag som drivit detta, då jag och några till vill ha tävlingar att åka, och någon måste ju börja.
Varför köra regularity när det finns bilorientering?
Den stora skillnaden är att i regularity har både nybörjare och mer rutinerade deltagare utbyte av samma tävling. Det är enkelt att delta, men svårt att göra ett riktigt bra resultat. I bilorientering skulle nybörjare få svårigheter redan efter 50 meter på en SM-tävling.
Ökar intresset för regularity? Både ni och Midnattssolsrallyt arrangerar ju fina tävlingar?
Intresset ökar snabbt just nu. Idag finns det ungefär 50 ekipage i Sverige
som deltagit i fler än en regularitytävling. För fem år sedan var det nog
färre än fem.
Vart befinner slog regularity om 10 år i Sverige?
I takt med att vanliga rallytävlingar med fri fart blir mer och mer komplicerade och dyrare även i historiska sammanhang tror jag att regularity kommer ta över en del av dessa åkare. Samtidigt kommer nya deltagare som inte har någon historia inom motorsport. Många ägare av äldre sportbilar gillar att använda sina bilar, men utan allt för stora risker och då är regularity perfekt. Jag tror att vi har fler än 100 aktiva ekipage om 10 år.
Vad är SVK-pokalen för sorts tävling?
Det är sjunde gången vi arrangerar SVK-pokalen, berättar Dag. Tävlingen är närmast att betrakta som inofficiellt nordiskt mästerskap då vi har många deltagare från både Norge och Finland.
SVK-pokalen är öppen för bilar fram till 1980 samt för sportvagnar av valfri årsmodell. Deltagarlistan i år bjöd på många klassiska vagnar. Ford 15M RS Coupé, Porsche 911L, MG, VW 1303, Austin Healey 3000 Mk 3 och givetvis Volvo P1800 var några av deltagarna.
Kanske är det dags att damma av pärlan och börja motorsporta lite? Allt som behövs är en bil, en förare, en kartläsare samt en klocka.
Även Klassikers team deltog med en Honda Prelude från 1988, utrustat med ett hemligt vapen i form av fyrhjulsstyrning. Läs ett utförligt reportage i Klassiker nummer 6/2010, ute den 29 juni!
Text Staffan Erlandsson
Foto Staffan Erlandsson och Gustaf Sjöholm
Bilar med trippmätare
1. Aaasmund Kleve (N) Volvo PV 544 Sport 1964
Oddvar Moland (N)
2. Thorbjörn Bye (N) BMW 2002 Tii
Tom A. Granli (N)
3. Mauritz Lange Porsche 911 L 1967
Hans Sylvan
Bilar utan tripp
1. Anders Löfgren Mercedes 320 SL 1973
Boo Eriksson
2. Christer Esberg Saab 96 V4 1973
Maria Danielsson
3. Lennart Elfström Mercedes 280 CE
Thomas Elfström
Touring
1. Richard Arbrink Rover 2200 TC
Gwenda Fullard
2. Jörgen Persson Porsche 911 Carrera 1990
Björn Westrell
3. Janne Andersson TVR Chimaera 1995
Fredrik Bolander
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.