Nästa artikel
Sekundjakt i Västerås!
SVK Pokalen 2010

Sekundjakt i Västerås!

Publicerad 9 juni 2010 (uppdaterad 17 december 2013)
Sportvagnsklubben i Västerås hör till landets flitigaste arrangörer av regularitytävlingar, en tävlingsform som är på gång. Det är enkelt, billigt och framför allt riktigt trevligt! Klassiker var med och körde senaste loppet i slutet av maj.

Dag Lindahl från Sportvagnsklubben Västerås (SVKV) är en av arrangörerna bakom tävlingen som arrangerades lördagen den 22 maj. Dagen var väl vald med närapå högsommarvärme och vackert väder. Dryga 30-talet anmälda klassiker deltog.

Dag, varför började SVK arrangera regularitytävlingar?
SVKV har arrangerat ett rally varje år, med få undantag sedan 1956. I huvudsak är det nog jag som drivit detta, då jag och några till vill ha tävlingar att åka, och någon måste ju börja.

Varför köra regularity när det finns bilorientering?
Den stora skillnaden är att i regularity har både nybörjare och mer rutinerade deltagare utbyte av samma tävling. Det är enkelt att delta, men svårt att göra ett riktigt bra resultat. I bilorientering skulle nybörjare få svårigheter redan efter 50 meter på en SM-tävling.

Ökar intresset för regularity? Både ni och Midnattssolsrallyt arrangerar ju fina tävlingar?
Intresset ökar snabbt just nu. Idag finns det ungefär 50 ekipage i Sverige
som deltagit i fler än en regularitytävling. För fem år sedan var det nog
färre än fem.

Vart befinner slog regularity om 10 år i Sverige?
I takt med att vanliga rallytävlingar med fri fart blir mer och mer komplicerade och dyrare även i historiska sammanhang tror jag att regularity kommer ta över en del av dessa åkare. Samtidigt kommer nya deltagare som inte har någon historia inom motorsport. Många ägare av äldre sportbilar gillar att använda sina bilar, men utan allt för stora risker och då är regularity perfekt. Jag tror att vi har fler än 100 aktiva ekipage om 10 år.

Vad är SVK-pokalen för sorts tävling?
Det är sjunde gången vi arrangerar SVK-pokalen, berättar Dag. Tävlingen är närmast att betrakta som inofficiellt nordiskt mästerskap då vi har många deltagare från både Norge och Finland.

SVK-pokalen är öppen för bilar fram till 1980 samt för sportvagnar av valfri årsmodell. Deltagarlistan i år bjöd på många klassiska vagnar. Ford 15M RS Coupé, Porsche 911L, MG, VW 1303, Austin Healey 3000 Mk 3 och givetvis Volvo P1800 var några av deltagarna.
Kanske är det dags att damma av pärlan och börja motorsporta lite? Allt som behövs är en bil, en förare, en kartläsare samt en klocka.

Även Klassikers team deltog med en Honda Prelude från 1988, utrustat med ett hemligt vapen i form av fyrhjulsstyrning. Läs ett utförligt reportage i Klassiker nummer 6/2010, ute den 29 juni!

Text Staffan Erlandsson

Foto Staffan Erlandsson och Gustaf Sjöholm

Christer Esberg brassar på i sin Saab V4 -73. Men det gäller inte att köra snabbast utan närmast idealtiden.

Mauritz Lange kom i en ex-Waldegår Porsche 911L -67.

MG i full karriär.

Volvo P1800.

Resultat SVK-pokalen 2010

Bilar med trippmätare
1.    Aaasmund Kleve (N)    Volvo PV 544 Sport 1964
    Oddvar Moland (N)    
2.    Thorbjörn Bye (N)    BMW 2002 Tii
    Tom A. Granli (N)
3.    Mauritz Lange        Porsche 911 L 1967
    Hans Sylvan

Bilar utan tripp
1.     Anders Löfgren        Mercedes 320 SL 1973
    Boo Eriksson
2.    Christer Esberg        Saab 96 V4 1973
    Maria Danielsson
3.     Lennart Elfström    Mercedes 280 CE
    Thomas Elfström    

Touring
1.     Richard Arbrink        Rover 2200 TC
    Gwenda Fullard
2.    Jörgen Persson    Porsche 911 Carrera 1990
    Björn Westrell        
3.     Janne Andersson    TVR Chimaera 1995
    Fredrik Bolander
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.