Citroën var inte och blev aldrig någon storsäljare i USA. Men för att skapa PR så gjorde man ett semsterpaket!
Citroën var kanske inte okänt i Amerika, men marknadsandelen där kunde betraktas som mindre än ringa..
Under femtiotalet körde man en kampanj, skulle du semestra eller arbeta i Europa erbjöd man att disponera en Citroën.
Det gick till så att man kontaktade återförsäljaren i USA, och dom ordnade fram en bil färdig att hämta var helst i Europa man önskade.
Bilen gick på en form av löpande leasingkontrakt, och när man skulle åka hem kunde man välja två saker: Dels ta med bilen hem, eller lösa in den hos Citroën igen.
I båda fallen var det en vinst för Citroën - om kunden tog med bilen själv till USA slapp man ju betala höga tullkostnader. Valde man att lämna tillbaks bilen kunde den ju säljas en gång till!
Efterfrågan på bilar var stor så det var inga problem att sälja vidare de använda bilarna till nypris.
Under femtiotalet körde man en kampanj, skulle du semestra eller arbeta i Europa erbjöd man att disponera en Citroën.
Det gick till så att man kontaktade återförsäljaren i USA, och dom ordnade fram en bil färdig att hämta var helst i Europa man önskade.
Bilen gick på en form av löpande leasingkontrakt, och när man skulle åka hem kunde man välja två saker: Dels ta med bilen hem, eller lösa in den hos Citroën igen.
I båda fallen var det en vinst för Citroën - om kunden tog med bilen själv till USA slapp man ju betala höga tullkostnader. Valde man att lämna tillbaks bilen kunde den ju säljas en gång till!
Efterfrågan på bilar var stor så det var inga problem att sälja vidare de använda bilarna till nypris.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.