Studebaker Avanti var en av de märkligare bilar som såg dagens ljus på sextiotalet. Den kom också till på ett lite märkligt sätt. Det sägs att Studebakers nya VD Sherwood Egbert krafsade ner grunderna för den på baksidan av ett kuvert - medan han satt på ett flygplan!
Man samlade snabbt ihop ett team som fick 40 dagar på sig att ta fram en fungerande prototyp. För formen stod Raymond Loewy, men även om designen fullkomligt skriker Loewy så var det till största delen Tom Kellog som stod för pennföringen.
Avanti skulle bli en imagehöjare för Studebaker som nu befann sig i en allt brantare nedförsbacke. Den lanserades i april 1962 som 'America's only four-passenger high-performance personal car'
Den må se beskedlig ut på ytan men undertill var den ett litet monster. Här satt en modifierad Hawk 289" motor som gav 240 hästkrafter. Bendix skivbromsar fram - första bil i USA med detta. Kaross i glasfiber med integrerat rullskydd höll vikten nere.
Det här räckte till att ge Avanti en toppfart på 215km/h.
För dom som tyckte det inte inte räckte till så fanns optionet R2.
Då stoppade Studebaker ner en maffig kompressor i motorrummet - vid den här tiden ingick Paxton i Studebakergruppen.
Med kompressor fick man ut drygt 290 hästkrafter och man fick byta hastighetsmätare i bilen - den gamla räckte inte till. Den graderades till 160mph alltså 255km/h. För toppfart på 245-250 km/h var fullt möjligt med R2. Detta i en tid innan Lamborghini ens fanns!
R3 - nu höjde man ribban ytterligare. Motorn borrades upp till 304 kubiktum och fyrportsförgasaren bestyckades om. Lite mer flås i kompressorn knuffade upp effekten mot 400-strecket. 0-100 gick på vansinniga 5,5 sekunder och med 270km/h var detta världens snabbaste standardbil under flera år. Dock levererades bara nio bilar med R3-specifikation.
R4 - var motorn som aldrig sattes i någon Avanti. Det var en 304" utan kompressor men med dubbla fyrportsförgasare och höjd kompression till 12:1. Några HAwk och LArk fick denna motor istället.
R5 - Det här var den ultimata utvecklingen av Avanti. Men det här var inget för vanligt folk utan en ren experimentbil - Hur fort kan en Avanti gå? Det ville man ta reda på och stoppade i DUBBLA kompressorer i motorrummet!
Det stoppade inte där. Andy Grantanelli som några år innan sålt Paxton till Studebaker var involverad i Nascar racing. Så han kom dragandes med ett insprutningssytem från en Indy-bil! Med det och de båda stora kompressorerna som pressade luft in i var sin fyrportsförgasare åkte man till Bonneville Salt flats. Man hade redan några rekord med R2 och R3 - nu satte man ett par till.
Effekten uppmättes till 575 hästkrafter och R5 - eller Due Cento som den också kallades nådde hela 315km/h!
Studebaker Avanti blev dock en väldigt kortlivad modell. Produktionen började i juni 1962 och avslutades i december 1963 då hela Studebakerfabriken flyttade till Kanada. Avanti fick inte följa med i flyttlasset. Då hade man bara gjort 4647 stycken - av dom var 1833 av R2-modellen och nio R3:or.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.