Iso Fidia var det mer exklusiva alternativet till Maserati Quattroporte.
Renzo Rivolta hade fått sin dröm i uppfyllelse - att få sätta sitt namn på exklusiva sportbilar som Grifo och och GT coupén IR300.
Men han avled 1966 och kom inte uppleva nästa modell: Fidia, världens snabbaste fyrdörrars bil.
Istället var det hans son Piero som fick sätta sig vid rodret och driva Iso vidare.
Maserati hade satt en ny standard med Quattroporte, en snabb fyrdörrars GT-bil. Den duellen ville gärna Piero ta och med hjälp av pappas gamla kompis Giorgetto Giugiaro, som nu jobbade för Ghia fick man en sportig fyrdörrars design.
På den mekaniska sidan tog man samma koncept som varit framgångsrikt för de tidigare Isobilarna - en potent Chevrolet 327" V8 från Corvette.
Giotto Bizzarinins chassi med De-Dionaxel bak och skivbromsar runt om hade även fungerat fint på de tidigare IR300 och Grifo. Dessa lösningar återbrukades och anpasasdes för en fyrdörrars bil.
Men den hette inte Fidia - än. När den visades upp på Frankfurtmässan i september 1967 kallades den bara Iso Rivolta S4. Vid den tidpunkten hade man redan byggt 15 bilar.
Man kom att bygga 30 stycken till under S4-namnet innan modellen hade nypremiär. Denna gången skedde det i Aten och nu kallade man den för Fidia.
Och varför Grekland? Jo, namnet Fidia kom från en konstnär verksam i Aten för drygt 2 600 år sedan.
Men han avled 1966 och kom inte uppleva nästa modell: Fidia, världens snabbaste fyrdörrars bil.
Istället var det hans son Piero som fick sätta sig vid rodret och driva Iso vidare.
Maserati hade satt en ny standard med Quattroporte, en snabb fyrdörrars GT-bil. Den duellen ville gärna Piero ta och med hjälp av pappas gamla kompis Giorgetto Giugiaro, som nu jobbade för Ghia fick man en sportig fyrdörrars design.
På den mekaniska sidan tog man samma koncept som varit framgångsrikt för de tidigare Isobilarna - en potent Chevrolet 327" V8 från Corvette.
Giotto Bizzarinins chassi med De-Dionaxel bak och skivbromsar runt om hade även fungerat fint på de tidigare IR300 och Grifo. Dessa lösningar återbrukades och anpasasdes för en fyrdörrars bil.
Men den hette inte Fidia - än. När den visades upp på Frankfurtmässan i september 1967 kallades den bara Iso Rivolta S4. Vid den tidpunkten hade man redan byggt 15 bilar.
Man kom att bygga 30 stycken till under S4-namnet innan modellen hade nypremiär. Denna gången skedde det i Aten och nu kallade man den för Fidia.
Och varför Grekland? Jo, namnet Fidia kom från en konstnär verksam i Aten för drygt 2 600 år sedan.
Iso Fidia kunde prestera 0-100 på drygt 7 sekunder och toppfarten angavs till 220km/h. Det var en stor bil med en längd på fem meter och 178cm på bredden - tjänstevikten var runt 1600 kilo.
Det blev en mycket dyr och exklusiv vagn som till och med hamnade över Rolls-Royce i prislistan!
Från 1970 kom den med den större Chevrolet 350" motorn och 1971 gjordes en lite försiktig facelift. Mest tydlig på insidan där den fick en ny instrumentering liknande den i Iso Lele.
Det blev en mycket dyr och exklusiv vagn som till och med hamnade över Rolls-Royce i prislistan!
Från 1970 kom den med den större Chevrolet 350" motorn och 1971 gjordes en lite försiktig facelift. Mest tydlig på insidan där den fick en ny instrumentering liknande den i Iso Lele.
Försäljningen var dock väldigt diminutiv, det här var exklusiva handbyggda och dyra bilar.
År 1971 lyckades man inte få iväg mer än 15 bilar, året efter var siffran 21 stycken.
Följande år - 1973 - fick man ett bekymmer. General Motors ändrade villkoren att nu ville man ha betalt i förskott för motorerna. Då vände man sig till Ford och valde deras 351" Cleveland. Och då kunde man även få med Fords automatlåda istället för den femväxlade ZF-lådan.
De här bilarna med Fordmotor kallades Iso Fidia IR.10 men det gjordes troligen inte mer runt 20 stycken av dessa. Den sista Fidian levererades i december 1974 och då hade man totalt gjort 192 stycken.
År 1971 lyckades man inte få iväg mer än 15 bilar, året efter var siffran 21 stycken.
Följande år - 1973 - fick man ett bekymmer. General Motors ändrade villkoren att nu ville man ha betalt i förskott för motorerna. Då vände man sig till Ford och valde deras 351" Cleveland. Och då kunde man även få med Fords automatlåda istället för den femväxlade ZF-lådan.
De här bilarna med Fordmotor kallades Iso Fidia IR.10 men det gjordes troligen inte mer runt 20 stycken av dessa. Den sista Fidian levererades i december 1974 och då hade man totalt gjort 192 stycken.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.