Nästa artikel
Sextondelar från Renault
Svar på nöten

Sextondelar från Renault

Publicerad 6 april 2014
Det var en svår nöt, men kopplingen till Frankrike och Italien var på rätt spår, för det är en Renault från Ghia.

I Renaults hemlighus pågick under många år projekt 115, som skulle bli en helt ny modern bil för massorna. Redan 1958 togs de första studierna och prototyperna fram, Tidigt var även Ghia inblandade för att ge lite fingervisning om framtidens former för den nya Renaulten. Nu kom slutresultatet mest att vara Philippe Charbonneaux verk, men en del Ghiainfluenser kan spåras i det färdiga resultatet, Renault 16.

Den presenterades 1965 och hade en för sin tid en revolutionernade kaross, en hatchback, ett mellanting mellan sedan och kombi. Något sådant hade aldrig tidigare setts och 1966 blev modellen vald till årets bil. Men det fanns en del planer på att utveckla 16 till både sedan och coupé kanske för att ta upp komkurrensen med Peugeots 304 som gjordes i dessa varianter. Men Renault 16:s popularitet låg i sin grundform, den smarta rymliga halvkombin och som sådan kom den att byggas oförändrad ända fram till 1980.

 

Coupén på fredagsnötens bild är byggd av Ghia och kallades Ontario, Charbonneaux ritade en egen coupé som idag finns bevarad men den stannade vid prototypstadiet. Likaså gjordes en vanlig sedan på prov också.

 

Urtypen för den kommande Renault 16, redan 1958 togs denna prototyp fram hos Ghia.

Och en tidig coupéprototyp, från 1963.

Renault 16 i sitt slutgilitga utförande.

Renault 16 sedan fick vi aldrig se.

Ett stickspår från projet 115 kom att döpas om till 118 och blev i förlängningen Renault 6, en mindre halvkombi.

Och en stor-16, prototyp från 1971 som senare kom att bli Renault 18.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.