Nästa artikel
Shahin - Ramblern från Iran
Perserbil

Shahin - Ramblern från Iran

Publicerad 8 november 2021 (uppdaterad 16 november 2021)
Amerikanska bilar har byggts på många platser utanför USA. Ett av de mer okända äventyren var Jeep och Ramblers fabriker i Iran
Bilismen i Iran var sen i starten. Någonstans på sextiotalet böjade det hända grejer, bland annat etablerade sig Leyland där, likaså Jeep.  Deras modeller var mer för den kommersiella delen av marknaden, men sakteliga ökade efterfrågan på personbilar med. Ett växande välstånd gjorde fler kunde ha råd med den bil. Import var dyrt -  lösningen var att bygga bilarna i Iran.

År 1967 etablerades två helt nya märken i Iran - fast så särdeles Iranska var dom inte. Den ena hette Peykan och var egentligen en Rootes Arrow, den andra var Rambler Shahin.  

Jeeps Gladiator och J20  hade sedan några år funnits i Iran. Dom gjordes av ett företag kallat Sherkat Shahami.  Men Ramblern kom inte att göras där, istället satte man upp Pars Khordo i Therean för att bygga dessa.



 
Två serier fanns - Shahin som betyder falk, och Aria som står för Arisk.  Dom motsvarade American 220 och 440.  Aria var den lite lyxigare av dom som känns ingen på den breda sidolisten. I den fick man även A/C och automatlåda.

Motormässigt behövde man inte bry sig om att kryssa i tillvalslistan. Ramblers beprövade raka sexa på 3,2 liter var allt som fanns.
 
Hos Pars Khodro brydde man sig inte om uppdateringar eller sånt, man körde hela vägen på 1968 års kaross. Den hängde med ända fram till 1974 - fem år efter Rambler American hade lagts ner hemma i USA.

Vid sidan om Shahin gjorde Pars Khodro även Jeeps CJ-modeller på licens samt Grand Wagoneer - som här kallades Jeep Aho.

Vid tiden för Ramblermodellens nedläggning 1974 hade man utvidgat verksamheten ytterligare. Redan 1972 inleddes ett samrbete med GM och nu kom man att göra Opel Commodore, Buick Skylark,  Chevrolet Nova med mera hos Pars Khodro. Tekniskt sett blev det alltså så att General Motors en period monterade sin konkurrent AMC:s bilar i samma fabrik.

Idag görs diverse Nissan och Renualtmodeller i Pars Khodros fabrik utanför Teheran.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.