Ford byggde även Mustangen vid sin fabrik i Mexico, och således kom även Mexiko att få sin egen Shelby-Mustang.
Eduardo Velasquez hetten en man i bilbranschen som hade kontakter med Carrol Shelby, och 1965 köpte han loss en av Shelbys Mustang-prototyper som kom att köras hårt med i tävlingar. Året efter var Velasquez återförsäljare i Mexiko för Shelbys program. 1967 börjde man sälja egna Shelby-bilar baserade på mexicobyggda Mustanger. Shelbyn i USA var en fastback men denna kaross byggdes inte alls här utan man modifierade istället den vanliga coupén med Shelby-attribut och chassidetaljer.
Shelby de mexico modifierade Mustangerna med huv och baklucka i glasfiber, Shelbyfälgar, och och emblem. Motorn var en standard 289" som modifierades lagom och försågs med shelby-detaljer. Dessa såldes sedan genom Fords ordinarie återförsäljarnät i landet. Produktionen var blygsam med 169 bilar det första året 1967, 203 stycken året efter.
1969 uppgick produktionen vid den mexikanska avdelningen till 306 bilar. Detta år sålde Caroll Shelby även rättigheterna till Cobra-namnet till Ford, men med ett kryphål, Shelby fick fortfarande sälja tillbehör och bilar med Cobras varumärke i Mexico.
I USA byggdes dessa sista Shelbys inom Ford i begränsad skala fram till 1970. I Mexiko däremot tog man upp konceptet igen 1971 då den lilla Maverick introducerades. Shelby Maverick Mexico kom med 302" motorn men fick scoop och varvräknare på huven som på Mustangs Boss 429. 1971-73 skall ungefär 300 stycken sådana här gjorts.
Samtidigt gjordes en serie Mustanger på Shelby-vis som fick heta GT350. Ford mexico hade redan en "hi-performance" Mustang som hette GT351 och dessa försågs då med egen striping, spoilers och bakrutejalusi och Shelbyemblem, och cirka 200 stycken av denna skvadermodell skall ha byggts. Dessa generation-2 Shelbys hade aldrig någon motsvarighet i USA.
Shelby de mexico modifierade Mustangerna med huv och baklucka i glasfiber, Shelbyfälgar, och och emblem. Motorn var en standard 289" som modifierades lagom och försågs med shelby-detaljer. Dessa såldes sedan genom Fords ordinarie återförsäljarnät i landet. Produktionen var blygsam med 169 bilar det första året 1967, 203 stycken året efter.
1969 uppgick produktionen vid den mexikanska avdelningen till 306 bilar. Detta år sålde Caroll Shelby även rättigheterna till Cobra-namnet till Ford, men med ett kryphål, Shelby fick fortfarande sälja tillbehör och bilar med Cobras varumärke i Mexico.
I USA byggdes dessa sista Shelbys inom Ford i begränsad skala fram till 1970. I Mexiko däremot tog man upp konceptet igen 1971 då den lilla Maverick introducerades. Shelby Maverick Mexico kom med 302" motorn men fick scoop och varvräknare på huven som på Mustangs Boss 429. 1971-73 skall ungefär 300 stycken sådana här gjorts.
Samtidigt gjordes en serie Mustanger på Shelby-vis som fick heta GT350. Ford mexico hade redan en "hi-performance" Mustang som hette GT351 och dessa försågs då med egen striping, spoilers och bakrutejalusi och Shelbyemblem, och cirka 200 stycken av denna skvadermodell skall ha byggts. Dessa generation-2 Shelbys hade aldrig någon motsvarighet i USA.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.