En specialare daterad 1931, "sölvfisken" byggd på Buicks stora series 90 chassi hos General Motors filial i Köpenhamn.
En spännande design med korta framskärmar som dels har täckta sidor och saknar kontakt med fotbrädorna, ett snitt som ännu låg ett par år framåt i tiden. Den har även solluckor ovanför förarplatsen som gick att skjuta in i taket, dessutom elmanövrerade. Kreationen sägs varit lackerad i två silverblåa nyanser i metallic.
Detta var nånting alldeles nytt på trettiotalet, och det här bör vara bland de tidigaste exemplen på denna nya färgteknik. Det var först mot slutet av trettiotalet man hade utvecklat det så pass att man kunde använda det industriellt. Och hur fick man då fram metalliceffekten på dessa tidiga cellulosalacker? Jo ,man malde helt enkelt i fiskfjäll i färgen! Så det kan vara en förklaring till att denna Buick fick sitt smeknamn.
Det är okänt vem som låg bakom silverfiskens form, men det är ett avancerat designarbete fullt i klass med de stora fabrikernas och karossmakarnas klass fast den är den alltså byggd helt och hållet inom GM:s Köpenhamnsfabrik. 1932 åkte GM:s danska direktör ut i Europa med silverfisken för en slags promotionturné, det spekuleras i att denna kaross skulle sättas i serietillverkning, men så skedde aldrig, och Silverfisken verkar inte heller ha kommit tillbaks till Danmark heller, och där upphör spåren efter denna märkvärdiga specialare.
Detta var nånting alldeles nytt på trettiotalet, och det här bör vara bland de tidigaste exemplen på denna nya färgteknik. Det var först mot slutet av trettiotalet man hade utvecklat det så pass att man kunde använda det industriellt. Och hur fick man då fram metalliceffekten på dessa tidiga cellulosalacker? Jo ,man malde helt enkelt i fiskfjäll i färgen! Så det kan vara en förklaring till att denna Buick fick sitt smeknamn.
Det är okänt vem som låg bakom silverfiskens form, men det är ett avancerat designarbete fullt i klass med de stora fabrikernas och karossmakarnas klass fast den är den alltså byggd helt och hållet inom GM:s Köpenhamnsfabrik. 1932 åkte GM:s danska direktör ut i Europa med silverfisken för en slags promotionturné, det spekuleras i att denna kaross skulle sättas i serietillverkning, men så skedde aldrig, och Silverfisken verkar inte heller ha kommit tillbaks till Danmark heller, och där upphör spåren efter denna märkvärdiga specialare.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.