Nästa artikel
Simca do Brasil
Exotiskt

Simca do Brasil

Publicerad 21 mars 2018
Ford Vedette blev ju Simca Vedette, men vad hände sen? Jo den fick åka till Sydamerika för ett förlängt liv.

SImca tog över franska Fords fabrik i Poissy 1954 och på köpet fick man med en helt ny Vedette som kom att byggas hos Simca fram till 1961.
 
Simca do Brasil startades i São Bernardo do Campo, Sao Paolo, som dotterbolag till franska Simca 1959. Här byggdes Vedetten från början med importerade delar, men successivt byggdes en underleverantörskedja upp och redan efter några år bestod 98% av bilen av inhemskt producerade delar.

I Brasilien användes dock inte namnet Vedette. Modellserierna var Chambord och Presidence, senare kom lite biligare varianter som hette Tufao, Alvorada, sportmodellen Rallye samt stationsvagnen Jangada. 

Chambord kompletterades med toppmodellen Presidence som känns igen på sitt reservhjul bak 1962 kom även den sportigare modellen Rallye, av vilka 3992 stycken byggdes fram till 1966,  och sent samma år Jangada. 

Vid denna tid var det stopp på import av bilar i Brasilien, därav växte bilindustrin fram starkt under dessa år. Samtidigt gick det ut ett politiskt direktiv att alla tillverkare måste ha en basmodell i programmet, Simca byggde premiumbilar, men tog fram modellen Alvorada. Det var en helt strippad Chambord utan krom, simpel galoninreding utan några excesser alls. Dessutom var färgvalet begränsat till två. 
Försäljningen gick trögt och Alvoradan lades ner efter bara 378 exemplar. 1965 ersattes den av Profissional, som var ännu simplare med plastöverdragna säten och inre dörrsidor i kartong (!)  men gick i alla fall att få i tre färger.

1966 var sista året av den gamla modellen, mest intressant detta år var den nya motorn som gick att få i Chambord, den gamla sidventilaren fick nytt liv med hemitoppar och toppventiler istället, effekten uppgavs till 120 hästkrafter och motorn kallades "Emisul"

Samma år tog Chrysler över majoritetsägandet i Simca do Brasil och produktionen skalades ner till bara en enda modell, Esplanada för 1967, som även fick en facelift.  Från senare delen av 1967 såldes dessa framöver under Chryslers namn. 1968 kom en GTX som var en förlängning av gamla Rallye-modellen och 1969 även en lite mer påkostad Regente. Den gamla Vedtten försvann detta år. En del överblivna bilar såldes under 1970 men nu hade modellen ersatts av Dodge Dart, baserad på sin amerikanska namne.

Simca do brasil preimär för Chambord 1959

Simca do brasil 1959

1962 Simca Chamboard

1962 Simca Alvorada, snikmodellen

1963 Simca rallye, som kändes igen på sina extra luftintag i huven.

1963 Simca Jangada, stationsvagnen som vi här annars känner under namnet Marly.

1964 Simca Presidence, med continental kit som standard.

"Emisul" hemi-motorn 1966.

för 1967 genomfördes en facelift med kanske inte allt för lyckat resultat, Esplanada hette enda modellen detta år

Det blev kanske inte bättre av att 68:orna fick dubbla strålkastare...

1969 Chrysler Regente GTX

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.