Saab 9-5 SportCombi hann aldrig komma ut på marknaden innan Saab Automobile tragiskt gick i konkurs. Men några få bilar hann byggas och nu säljs de på en unik auktion. Kommer samlarna att bjuda över varandra?
Hade kombiversionen av Saab 9-5 kommit ut på marknaden 1,5-2 år tidigare hade kanske Saab inte behövt bita i gräset, det menar många. Nu blev det inte så och i december 2011 var slutet definitivt.
På bilauktionsföretaget KVD:s hemsida ligger nu ett drygt 50-tal nya och nästan nya Saab 9-3, 9-4X och 9-5 ute för budgivning. Det är konkursboet efter Saab Automobile som säljer de sista färdiga bilarna och de säljs utan garantier och i många fall tillkommer registreringsavgifter och tull. Åtskilliga av bilarna är inte godkända för trafik och får ses som rena samlarobjekt, däribland den handfull Saab 9-5 SportCombi i olika utföranden som bjuds ut. De kan alltså köpas men kommer aldrig att kunna framföras lagigt i trafik.
Till försäljning finns också några Saab 9-4X, den mini-suv som GM byggde åt Saab i Mexiko. Endast ca 700 bilar ska ha byggts, i Wallhamn står några fabriksnya exemplar och väntar på nya ägare. Efter att tull betalats och bilarna registrerats ska de gå vara godkända för trafik.
Riktpriserna som angetts av auktionsfirmorna anknyter till nybilspriserna när det begav sig. Det ska bli spännande att se hur utfallet blir när klubban fallit den 15 och 16 december. På de bilar som aldrig kommer att bli godkända för trafik är det bara samlarvärdet som bestämmer nivån, det finns inget bruksvärde att falla tillbaka på.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.