Triumph 1800 roadster togs fram i all hast under slutet av krigstiden för att ta upp den förmodade konkurrensen med Jaguar. Triumph hade just köpts upp av Standard, som tidiagre hade försett just Jaguar med motorer och då kom det en idé att man själva kunde bygga en sportig bil på sina komponenter. Karossen gjordes i aluminium och ramen var gjord av stålrör, motorn var Standards beprövade 1½-litare som masserades upp till 1,8 liter. Det var en redig mix av gammalt och nytt som presenterades 1946, mest gammalt... Mottagandet blev ljummet ”more Toadster than roadster” var ett omdöme som hördes. Den hade ett par egenheter, som till exempel tre vindrutetorkare, bilen var bred nog att husera tre personer fram, och två till bak i en svärmorslucka. Det var sista gången denna företeelse sågs på en ny bil. Den lilla 1,8 litersmotorn förstorades efter ett tag till två liter,men det räckte inte riktigt för att Triumph skulle hänga med, och någon värdig Jaguarkonkurrent blev den aldrig. 1948 presenterade ju Jaguar sin XK120 med sin egna formidabla XK-motor och med den stakades framtiden för denna typen av öppna bilar, utan svärmorslucka.
Triumph 1800/2000 lades ner 1949 i vågsvallet efter Jaguar XK120, efter 4501 byggda exemplar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.