Skoda vill uppenbarligen glömma den pinsamma vältningen i Trafikmagasinet för 40 år sedan och tror visst att vi gjort det samma. Men där bedrog de sig!
I ett utskick via email skriver Skoda : -”Även om Skoda grundades redan 1895 är det bara 23 år sedan vi som bilmärke kom till Sverige...”
Med den tidräkningen skulle det inte ha sålts några Skoda alls i Sverige före 1995. Men 1978 välte ju en Skoda i SVT:s Trafikmagasinet – fast det önskar väl Skoda av idag att vi ska ha glömt.
I själva verket introducerades Skoda i Sverige redan 1936 då fyra bilar såldes. Försäljningen ökade och fram till krigsutbrottet 1939 hade 312 bilar sålts. Bra för en nykomling på en ganska liten marknad. Skoda fick rykte om sig att vara en tekniskt avancerad småbil.
Efter kriget hamnade Skoda hos ANA i Nyköping, som komplement till Standard Vanguard, Chrysler och Plymouth. Därefter blev det olika svenska importörer av det tjeckiska märket.
Den sista svansmotoriserade modellen lämnade fabriken samma år som VW:s övertagande, 1990. Det året registrerades tre exemplar i Sverige, men det handlade troligen gamla lagerbilar. Sista "riktiga" året i Sverige kan sägas vara 1987 då 98 exemplar registrerades.
Att även Skoda före 1995 är värda att minnas vet inte minst Klassiker. För några år sedan renoverade vi en härlig Skoda 110R 1976 till nyskick!
Med den tidräkningen skulle det inte ha sålts några Skoda alls i Sverige före 1995. Men 1978 välte ju en Skoda i SVT:s Trafikmagasinet – fast det önskar väl Skoda av idag att vi ska ha glömt.
I själva verket introducerades Skoda i Sverige redan 1936 då fyra bilar såldes. Försäljningen ökade och fram till krigsutbrottet 1939 hade 312 bilar sålts. Bra för en nykomling på en ganska liten marknad. Skoda fick rykte om sig att vara en tekniskt avancerad småbil.
Efter kriget hamnade Skoda hos ANA i Nyköping, som komplement till Standard Vanguard, Chrysler och Plymouth. Därefter blev det olika svenska importörer av det tjeckiska märket.
Den sista svansmotoriserade modellen lämnade fabriken samma år som VW:s övertagande, 1990. Det året registrerades tre exemplar i Sverige, men det handlade troligen gamla lagerbilar. Sista "riktiga" året i Sverige kan sägas vara 1987 då 98 exemplar registrerades.
Att även Skoda före 1995 är värda att minnas vet inte minst Klassiker. För några år sedan renoverade vi en härlig Skoda 110R 1976 till nyskick!
Skodaförsäljningen i Sverige 1950-1990
År Antal
1950 1041
1951 574
1952 527
1953 502
1954 289
1955 65
1956 675
1957 620
1958 329
1959 568
1960 153
1961 653
1962 661
1963 600
1964 298
1965 806
1966 357
1967 179
1968 262
1969 174
1970 130
1971 295
1972 313
1973 361
1974 476
1975 682
1976 616
1977 400
1978 567
1979 297
1980 252
1981 319
1982 405
1983 375
1984 286
1985 332
1986 170
1987 98
1988 44
1989 4
1990 3
1950 1041
1951 574
1952 527
1953 502
1954 289
1955 65
1956 675
1957 620
1958 329
1959 568
1960 153
1961 653
1962 661
1963 600
1964 298
1965 806
1966 357
1967 179
1968 262
1969 174
1970 130
1971 295
1972 313
1973 361
1974 476
1975 682
1976 616
1977 400
1978 567
1979 297
1980 252
1981 319
1982 405
1983 375
1984 286
1985 332
1986 170
1987 98
1988 44
1989 4
1990 3
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.