Nya Zeeland ligger så långt bort man kan komma på vår jord och därför har import av bilar och annat alltid varit en dyr historia, dessutom var den marknaden länge hårt reglerad.
Motor Lines hade innan importerat och gjort viss sammansättning av Skodabilar, och här föddes idén om en egen modell för inhemska förhållanden som kunde vara ganska tuffa, Trekka.
Prototypen stod klar 1964, man använde chassit från Skoda Octavia, och den fick dessutom en finess med separata handbromsar på bakhjulen som då kunde fungera som en slags diffspärr och styrbroms. Denna funktion kom dock aldrig på produktionsmodellen. Den här typen av farmarfordon var dessutom undantagna skatter och andra restriktioner som gällde för vanliga bilar här vid denna tid.
Motor Lines fick köpa in chassin från Skoda billigt, och drivlinan var i princip samma som i Octavia, en fyrcylindrig motor på 1,2 liter och 47 hästkrafter och individuell hjulupphängning runt om. Trekka hade premiär i december 1966. Då mekaniken kom från Skoda kallas dessa även för Skoda Trekka.
Det kom att bli en liten Land Roverliknande skapelse, men den var ganska långt ifrån Land Rover i sina prestanda, då den bara hade bakhjulsdrift och den lilla Skodamotorn var inte byggd för tuffare körning heller. Tre varianter fanns, helöppen kaross, en med canvastopp och senare kom en heltäckt kaross.
Trekkan starka kort var dock att den var lokalt producerad, och slapp undan mycket skatter och andra avgifter, den blev en av Nya Zeelands billigaste fordon, och efterfrågan blev stor. 1968 satsade man på export till Australien men ett ganska litet antal, högst något hundratal kom att exporteras dit. 1969 gick Trekka ut i kriget, fem stycken skeppades till Vietnam, och tjänstgjorde där som sambandsfordon och sjuktransport för den Nya Zeeländska sjukvårdsenheten i Qui Nhon. En del Trekkas hittade även till Indonesien och Fiji men det rörde sig om några enstaka exemplar.
Men hade hemmamarknaden varit annorlunda hade Trekka aldrig haft en chans, hårda importrestriktioner och höga tullar gjorde det svårt att köpa nya bilar, dessutom hade Motor Lines fabrik i Otahuhu begränsad kapacitet, och kvaliteten därifrån lämnade en del övrigt att önska, så det ligger viss ironi i att det enda tillbehöret som fanns att få till Trekkan var en bogserstång...
1970 förändrades den marknadspolitiska situationen i Nya zeeland, den hårda importreglerigen slopades och nu kom hela horder av billiga enkla och robusta pickuper och farmarfordon från Japan, Trekkan konkurrerades snabbt ut av dessa.
1971 försökte man sig på en fortsättning av den genom att sälja satser för sammansättning i Indonesien men av detta projekt verkar det inte blivit mycket av , samma år slutade man även tillverka Octavian i Tjekoslovakien så man kunde inte få tag i mer chassin. Den sista Trekkan byggdes 1973 och totalt hade man då byggt runt 2500 exemplar sedan starten 1967.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.