På femtiotalet grasserade skoterfebern. Det började i Italien med Vespan och det spred sig snabbt.
I Frankrike tog Martin-Moulet det praktiska med skotern ett snäpp till. En hopfällbar liten motorcykel som kunde fällas ihop till en smidig låda.
Valmobile som skotern hette var ett verk av Victor Bouffort - känd innovatör sålde in projektet till Martin-Moulet 1953. Prototypen drevs av en 60cc tvåtakts Astermotor och vägde blott 35 kilo. I nedpackat skick var den bara 70 centimeter lång.
Martin -Moulet började bygga Valmobile 1955 men nu med en 49cc VLT2-motor. Idén var genial men dom hade inte helt rätt kanaler att nå ut. Man var främst underleverantör åt andra. Man gjorde verktyg och delar åt flyg och industri. Skoterfösäljningen gick trögt och efter knappt ett år lade man ner den. Men fortsättningen kom rätt omgående.
Boffourt hade etablerat kontakt med Hirano i Japan och hos dom blev man eld och lågor över den finurliga skotern. På japanskt manér undersökte man den nog och förbättrade den lite här och var. Nu skulle den enligt reklamen gå att montera på 30 sekunder utan verktyg! Hirano Valmobile lanserades 1956.
Hirano i Nagoya visste hur man skulle sälja motorcyklar och dom såg till att Valmobile hittade till USA med. Man tog fram några tillbehör - en sidovagn (hopfällbar givetvis) längre sadel med plats för två och en utbytbar utväxling för den som behövde åka upp för branta backar. Motorn var en 49cc tvåtaktare av Hiranos egen tillverkning.
Totalt gjorde Hirano drygt 100 000 Valmobiler mellan 1956 och 1961.
På våra breddgrader är den tämligen okänd - men ett exemplar finns att beskåda på Skandinavisk motorsykkel center i Magnor, Norge.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.