Nästa artikel
Släggan från AMG
expressfart

Släggan från AMG

Publicerad 9 april 2022 (uppdaterad 2024-02-26 11:43)
Det är 1985 och det snabbaste du kunde åka var 'der Hammer' - AMG:s mest extrema. Snabbare än en Ferrari och dyr som en Rolls-Royce.

Efter en allvarlig olycka på Le Mans som kostade många åskådare livet valde Mercedes-Benz att sluta tävla på obestämd framtid.

Men det fanns dom som ville se Mercedes på tävlingsbanan igen - 1967 bildades AMG av några före detta Mercedesingenjörer. Nu kunde man ställa upp igen med fabriksracers, som inte kom direkt från Mercedes.  

Det dröjde inte länge innan gänget hos AMG även började pilla med Mercedes vanliga bilar med. Officiellt var man helt fristående men Mercedes-Benz gav dom gladeligen allting dom pekade på i godishyllan.     

För 1985 års modell kom en helt ny Mercedes-Benz - W124. Ganska omgående började AMG planera vad som kunde göras med den.   

Man utgick från 300-modellen och först åkte sexan ut. Där satte man M117-motorn istället. Alltså 5,6 liters V8:an från 560.
Men man nöjde sig inte där. Den borrades upp till 6 liter, fick nya topplock med dubbla överligande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.  Motorblocken man fick från Mercedes var begagnade, dom hade oftast gått i testbilar och AMG föredrog inkörda block att börja med. Vidare fick motorn en uppgraderad Bosch KE-insprustning.  Den gav hela 395 hästkrafter ut på axeln och ett vrid på 570Nm. 

Den effekten leddes in i en fyrväxlad låda och sen ut den den stöddigaste Torsendifferentialen man kunde hitta. Då fanns drygt 355 hästkrafter kvar, men bara det var långt över en Porsche 911 Turbo eller en Chevrolet Corvette hade vid den här tiden.   

Chassiet uppgraderades rejält, här sattes progressiva elektroniskt styrda dämpare och mycket annat utvecklat ur AMG:s gedigna tävlingserfarenhet. En ny subframe konstrerades till  bakaxeln för att ta all effekt. Bara chassijobbet kostade ungefär som en ny Volkswagen Golf! 

Ett av AMG:s signum var deras fälgar, på Hammer mätte dom hela 17 tum och skoddes med Pirelli P700 däck - 245/45 bak och215/45 fram. Det här kalaset kostade nästan som en Golf till.   

W124 hade en utmärkt aerodynamik till att börja med. Den finslipade AMG med spoilers, kjolar och en ankstjärt som sänkte luftmotståndet ytterligare. Det hamnade på cw0.25.  

På insidan märktes inte mycket av allt detta. Här färdades man i högsta möjliga Mercedeskomfort, omgiven av läder och utsökta träpaneler. Det här var ingen råbarkad best utan en sofistkierad lykryssare. Det enda som egentligen skvallrade var att man höll i en AMG ratt och blickade ner på en hastighetsmätare graderad till 320km/h. 

Någon exakt prislapp fanns inte, de här bilarna byggdes på specialorder.  Men uppskattat bör en fullmaxad Hammer gått löst på svindlande 220-240 tusen D-mark! Det här var Rolls-Royceterritorium.  

Hammer var ingen lättviktare, det var en storslägga - den vägde nästan 200 kilo mer än en vanlig  230E!  

Då är 0-100 på styvt fem sekunder imponerande. Toppfarten var hela 305km/h - det här var snabbare än något som Ferrari eller Lamborghini kunde erbjuda. 

Så kostade den också som två Ferrari Testarossa, plus en del växelpengar över... 
 

AMG Hammer - originalet gjordes 1985-86 och fanns även att få som coupé. Senare finslipade man temat och med W124:ans facelift från 1989 fanns även en widebodyvariant från AMG.  Nu kallades den AMG E60 men i folkmun var det fortfarande der Hammer.
Nu hade Mercedes också börjat sälja AMG:s bilar genom sina egna handlare.  

Hur många som gjordes är lite luddigt, men av den första serien uppskattas det vara mellan 20-30 bilar, kanske ett tiotal av dom coupéer - samt en kombi.  Specialbetälld av en kund i Chicago. Av den senare E60 6,0 åren 1991-92 sägs 45 stycken ha gjorts. 

Mercedes Benz 1970-80-tal - Klassikers samlarserie #22

Nu har vi samlat de bästa Klassiker-artiklarna om Mercedes-Benz ­under 1970- och 1980-talen i en specialutgåva. Här finns allt från sparsmakade trotjänare till exklusiva toppmodeller med framåtblickande teknik. Beställ den i vår webbshop med bekväm leverans direkt hem till brevlådan.

Innehåll:

Tre generationer Mercedes Lang

Långa Mercedestaxi är det som gäller för Hans Brodin. Vi  sträcker på benen och slår på taxametern.

 

Mercedes-Benz 250/8 1975

Sexa, eltaklucka och automatlåda – bryggeri-direktören snålade inte när han beställde sin sista Mercedes.

 

Klassikerguiden: Mercedes-Benz Kompakt

Guide till alla varianter och årsmodeller – så köper du rätt W114-W115!

 

Mercedes-Benz 280 SE 1977

Ända fram till 1980 kunde man köpa en Mercedes med riktigt mycket glitter. Vi provsmakar ett utsökt exemplar.

 

Mercedes-Benz 450 SE 1976

Expressens Lennart Öjesten stod högt i kurs, det visar inte minst hans tjänstebil.

 

Mercedes-Benz 450 SEL 6,9

Tungt bestyckad pansarbil för expressförflyttning från terrorister. (Klassiker 2/2010)

 

Klassikerguiden: Mercedes-Benz SL 1971-1989

Allt du behöver veta inför köpet av långköraren R107. För visst vill du ha en?!

 

Mercedes-Benz 123-serien

Vi vill smaka på allt på samma gång och sammanför fyradörrarsmodellen med en snitsig Coupé och en genom sympatisk T-modell. W123 på ett bräde!

 

Mercedes-Benz 300 CDT 1984

Just en sådan som läkaren eller advokaten körde på vita duken.

 

Mercedes-Benz 240TD 1980

TD betyder inte turbodiesel! Magnus fina skolskjuts har rullat många mil.

 

Klassikerguiden: Mercedes-Benz S-klass W126

Den blir bara snyggare med åren. Välj mellan kort eller  lång, rak sexa eller V8. Alla är lika komfortabla!

BMW 730 mot MB 300SE

Den tekniska specifikationen är snarlik. Men bilarna kunde inte vara mer olika.

 

Klassikerguiden: Mercedes-Benz 190-serien

Utmaningen var att bygga en mindre bil med samma kvalitet, komfort och stil. Det är dags att upptäcka en av 80-talets mest intressanta bilar!

 

Mercedes-Benz 500 SL 1991

Fjärde generationen Mercedes SL R129 hade kraft och kvalitet och var dyr som en villa när den kom.

 

Klassikerguiden: Mercedes-Benz 124-serien

Exceptionell kvalitetskänsla men hur är resten? Mercedes-Benz alla 124-modeller hårdgranskas!

 

 

Artiklarna i denna samlarutgåva är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2006 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.