Efter en allvarlig olycka på Le Mans som kostade många åskådare livet valde Mercedes-Benz att sluta tävla på obestämd framtid.
Men det fanns dom som ville se Mercedes på tävlingsbanan igen - 1967 bildades AMG av några före detta Mercedesingenjörer. Nu kunde man ställa upp igen med fabriksracers, som inte kom direkt från Mercedes.
Det dröjde inte länge innan gänget hos AMG även började pilla med Mercedes vanliga bilar med. Officiellt var man helt fristående men Mercedes-Benz gav dom gladeligen allting dom pekade på i godishyllan.
För 1985 års modell kom en helt ny Mercedes-Benz - W124. Ganska omgående började AMG planera vad som kunde göras med den.
Man utgick från 300-modellen och först åkte sexan ut. Där satte man M117-motorn istället. Alltså 5,6 liters V8:an från 560.
Men man nöjde sig inte där. Den borrades upp till 6 liter, fick nya topplock med dubbla överligande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Motorblocken man fick från Mercedes var begagnade, dom hade oftast gått i testbilar och AMG föredrog inkörda block att börja med. Vidare fick motorn en uppgraderad Bosch KE-insprustning. Den gav hela 395 hästkrafter ut på axeln och ett vrid på 570Nm.
Den effekten leddes in i en fyrväxlad låda och sen ut den den stöddigaste Torsendifferentialen man kunde hitta. Då fanns drygt 355 hästkrafter kvar, men bara det var långt över en Porsche 911 Turbo eller en Chevrolet Corvette hade vid den här tiden.
Chassiet uppgraderades rejält, här sattes progressiva elektroniskt styrda dämpare och mycket annat utvecklat ur AMG:s gedigna tävlingserfarenhet. En ny subframe konstrerades till bakaxeln för att ta all effekt. Bara chassijobbet kostade ungefär som en ny Volkswagen Golf!
Ett av AMG:s signum var deras fälgar, på Hammer mätte dom hela 17 tum och skoddes med Pirelli P700 däck - 245/45 bak och215/45 fram. Det här kalaset kostade nästan som en Golf till.
W124 hade en utmärkt aerodynamik till att börja med. Den finslipade AMG med spoilers, kjolar och en ankstjärt som sänkte luftmotståndet ytterligare. Det hamnade på cw0.25.
På insidan märktes inte mycket av allt detta. Här färdades man i högsta möjliga Mercedeskomfort, omgiven av läder och utsökta träpaneler. Det här var ingen råbarkad best utan en sofistkierad lykryssare. Det enda som egentligen skvallrade var att man höll i en AMG ratt och blickade ner på en hastighetsmätare graderad till 320km/h.
Någon exakt prislapp fanns inte, de här bilarna byggdes på specialorder. Men uppskattat bör en fullmaxad Hammer gått löst på svindlande 220-240 tusen D-mark! Det här var Rolls-Royceterritorium.
Hammer var ingen lättviktare, det var en storslägga - den vägde nästan 200 kilo mer än en vanlig 230E!
Då är 0-100 på styvt fem sekunder imponerande. Toppfarten var hela 305km/h - det här var snabbare än något som Ferrari eller Lamborghini kunde erbjuda.
Så kostade den också som två Ferrari Testarossa, plus en del växelpengar över...
AMG Hammer - originalet gjordes 1985-86 och fanns även att få som coupé. Senare finslipade man temat och med W124:ans facelift från 1989 fanns även en widebodyvariant från AMG. Nu kallades den AMG E60 men i folkmun var det fortfarande der Hammer.
Nu hade Mercedes också börjat sälja AMG:s bilar genom sina egna handlare.
Hur många som gjordes är lite luddigt, men av den första serien uppskattas det vara mellan 20-30 bilar, kanske ett tiotal av dom coupéer - samt en kombi. Specialbetälld av en kund i Chicago. Av den senare E60 6,0 åren 1991-92 sägs 45 stycken ha gjorts.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.