Nästa artikel
Slut i pumpen i Katarinagaraget
En epok går i graven

Slut i pumpen i Katarinagaraget

Publicerad 31 mars 2016 (uppdaterad 4 april 2016)
Idag stängdes OKQ8:s bensinstation vid Slussen i Stockholm för gott. Klassiker åkte dit för att tanka en sista gång.
Rivningen av Slussen i centrala Stockholm går vidare i en allt högre fart. Torsdagen den 30 mars stängde OKQ8:s bensinstation för gott. Trots att vi var på plats i god tid hann vi inte få någon bensin. Den sista soppan var uppumpad ur cisternerna, men vi stoppade ändå in pumphandtaget i tankhålet på Klassikers BMW 1502. För det här är var ett speciellt ögonblick.
 
Runt omkring gick män i gula arbetskläder och satte upp avspärrningsband kring det som inte bara varit ett bilistiskt nav i Stockholm. Det här var en mack som också varit drive-in bank, bilverkstad och inte minst atomsäkert skyddsrum som skulle rymma inte mindre än 20 000 stockholmare i händelse av krig.
 
I tidningen Bilekonomi kunde man 1951 läsa att landets första atomgarage skulle byggas. Bakom bygget låg Bilägarnas Inköpcentral, IC i Stockholm som ville ha fram mer garageplatser i staden. Mot att man byggde garaget/skyddsrummet fick IC hyra lokalerna av Stockholms Stad i 35 år.
 
1952 började ett sprängarlag ta sig in i berget från Slussen och ett andra lag arbetade sig in från den motsatta sidan vid Björns trädgård. Åtta månader senare möttes de. Men först 1955 kunde IC-stationen på Katarinavägen invigas och två år senare stod hela garaget färdigt. Det var ett imponerande bygge. 105 000 kubikmeter berg hade sprängs bort. Tre tunnlar ovanpå varandra kunde fyllas med 550 bilar.
 
Innanför tullarna i Stockholm finns nu bara tre bensinstationer kvar. Men med stängningen av macken vid Slussen sätts också punkt för ett byggnadsverk format av Kalla Krigets logik.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.