Under storhetsiden på 50 och 60-talet dominerade givetvis de stora vagnarna på banorna, men för säsongen 1960 lanserades "compact cars" på bred front i USA. NASCAR var inte sena att utnyttja detta och bjöd in fabikesteamen med kort varsel att köra en ny serie på Daytona Beach-banan i Florida med just dessa nya småbilar. Mest framgångsrika i den nya klassen var Chryslers Valianter . Dom använde den nya lilla 170" sexan i kombination med Hyper Pak insug, och detta gav Valianterna resurser att storma fram på rundbana med snittfarter uppemot 200km/h.
Chevrolets bidrag Corvair blev en besvikelse främst för tävlingschefen, den legendariska Zora Arkus-Duntov. Skaparen av Corvette som hade utsetts att leda deras team med den helt nya Corvairen. Men tiden räckte inte till för att utveckla den nya konstruktionen till en konkurrenskraftig racer. Modellen hade fortfarande barnsjukdomar med sin luftkylda boxersexa monterad bak och egensinniga bakvagn.
Hos Ford preparerade man sin Falcon med de små tidsmarginaler som fanns, bakre chassiet togs från stationsvagnen och den lilla 144" sexan försågs med treförgasarinsug och högre komp, med detta kunde den varva nästan 7000 varv.
NASCAR compactserie blev dock en kortlivad succé, efter 1961 års säsong ströks den, men man hade visat att även de små motorerna var att räkna med, och PR-värdet av detta gav bra skjuts åt försäljningen av compacts under sextiotalet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.