Jag var upplyft inför uppgiften att putsa och städa den Citroën XM vi fått till skänks, övertygad som jag var om att lite jobb skulle ge stor utdelning. Nu några timmar senare är jag helt slut och inte helt nöjd med slutresultatet.
Nog för att jag tagit åt mig att fixa till bilar i bara-ett-bankomat-uttags-kostnadsläget förut, men det här var den smutsigaste bil jag någonsin varit med om!
Hemmarekonden som jag tog till följer ett schema som jag själv hittat på.
Först en ordentlig yttre tvätt, sen noggrann rengöring av alla skrymslen runt dörrarna.
Därefter putsar jag alla fönster och torkar av alla ytor i kupéutrymmet. För att verkligen komma åt allt damm använder jag en färgborste vid alla knappar och reglage på instrumentbrädan.
Sedan får tygmattan och stolar en genomgång med textiltvätt. Därefter ger jag mig på exteriören igen med polering av lacken och en skvätt Black Chrome på plastdetaljer.
Den här gången ville jag pröva ett amerikanskt undermedel på lacken. Men resultatet blev inte riktigt bra, lacken var för nedsmutsad för att det skulle funka.
En skrovlig hinna ligger över lacken och när jag prövade med rubbing försvann hinnan enkelt.
Dolt under all smuts fanns en lite större parkeringsskada på förardörren och bakom framhjulen är plåten lite tillbucklad längst ner, men ändå är Klassikerredaktionens XM förvånansvärt rost- och buckelfri.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.