Att vara ansvarig för RS200-räkningen var inget evighetsjobb – tillverkades som namnet antyder just 200 stycken av dessa små monsterbilar.
RS200 var en så kallad homologiseringsbil - detta antal krävdes det att det producerades för att få tävla med dom.
De som inte hamnade i rallyskogarna såldes till privatpersoner. En mittmonterad och Cosworthpreppad BDT-motor med turbo stod för kraften som i snällutförande gav c:a 250 hästar. I racerkostym uppges den till drygt 415hk.
Men det fanns mer potential i den lilla 2,1-litersmotorn. Effekter på bortåt 800 hästkrafter var fullt möjliga och det klämdes ur dom ibland när det behövdes. Fords satsning var främst menad för värstingklassen Grupp B i rally. Men den förbjöds 1986 precis när de sista RS200 stod klara.
Fast dessa maskiner hittade snart vägen till andra sporter, som banracing, rallycross med mera där flera av bilarna tävlas med än idag.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.