Nästa artikel
Snålvargen siktad i Bremen
Reportage

Snålvargen siktad i Bremen

Publicerad 7 mars 2023
Under Ferdinand Piëchs ledning satsade Volkswagen stort på snåla bilar. Prototypen L1 från 2002 var starten till enlitersbilarna.

I början av 1990-talet ställde Ferdinand Piëch krav på att det inom VW/Audi-koncernen skulle finnas en bil som kunde gå 100 km på 3 liter bränsle – vilket ingenjörerna klarade med VW Lupo 3L. Audi A2 1.2 TDI var hack i häl, men när det målet var nått spände Piëch bågen ytterligare ett snäpp. Nu skulle man spara in på bränslet så mycket att det bara fick gå åt 1 liter bränsle för 100 km. Prototypen kom 2002, kallades L1 och drevs av en 299 cm3 stor dieselmotor på 8,5 hk.

VW-chefen Ferdinand Piëch (1937-2019 ) i snålvargen L1.

Förare och passagerare får sitta på rad.

Förarmiljön är spartansk men enkelheten spar bränsle.

Luftmotståndet på 0,159 hade stor betydelse för att VW skulle klara enlitersmålet, liksom den låga vikten på under 300 kg. Toppfarten var 120 km/tim och på en tank kunde man ta sig 65 mil. Volkswagen arbetade vidare på konceptet fram till XL1 från 2013 som var en färdig bil – dock spartansk och inte något för vem som helst. På Bremen Classic Motorshow fanns Piëchs prototyp från 2002 utställd hos Autostadt.

Prototypen är fullt körbar och kördes på allmän väg.

L1 stod utställd i Autostadts monter på Bremenmässan i februari. Foto: Fredrik Nyblad

Volkswagen XL1 från 2013 är resultatet av Piëchs vision.

Läs mer om mässan i Bremen och annat spännande i senaste numret av Klassiker!


✔ Porsche typ 64 – återskapad i Sverige! ✔ Volvo 140-serien 1973 – bästa året? ✔ Ford Granada – nytt projekt ✔ Strålkastartorkarna – omtänksamhet och gissel ✔ Rover P5 ✔ Mazda 929 Coupé ✔ Klassikerguiden Audi A2

Ur innehållet:


Porsche Typ 64 Berlin-Rom-Wagen
Med en imponerande envishet och omsorg om detaljerna har två svenska entusiaster återskapat superkändisen Typ 64!

Skodas Museum
Prydligt fabriksmuseum med maxat innehåll i biltillverkarens födelsestad. Rekommenderas! 

Läsarnas Klassiker
Anders har kört 8 000 mil efter renoveringen av sin Saab 96, Fredrik har haft sin Mercedes 190E sedan den var nästan ny och Olof har återfallit till BMC-ägande. 

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja.

Mazda 929 Coupé 1985
Skarpa linjer, spännande finesser och fascinerande teknik. Här frodas åttiotalet!

Broschyren Rover P5
Trygg, lugn, tung – största Rovern var riktad mot en liten men definierad målgrupp. Med V8 blev tilltalet ett annat. 

Årets Klassiker Audi Quattro 1985
Det var tajt om topplaceringarna i årets omröstning men till slut tog vana vinnarvagnen Quattro hem segern.

Träffpunkt Bremen 
Rekordstor publik efter två års uppehåll och ett fantastiskt sätt att inleda säsongen på. Classic Motorshow Bremen! 

Ny projektbil Ford Granada Coupé
I nästan tjugo år har den stått oanvänd i förortsgaraget. Nu siktar vi på en rolig sommar med Grönada!

Volvo 142 De Luxe 1973
En alldeles vanlig version av den vanligaste 140-årsmodellen – ändå väldigt speciell tack vare skick och färg.

Dokument Strålkastartorkare
När lilla Sverige införde lagkrav på strålkastarrengöring fick alla biltillverkare anpassa sig. Men var verkligen Saab först?

Våra Klassiker
Claes besiktigar Panhard och provkör på vinterrally, Eric får en mer hanterbar version av sin Porsche och Klassikers Lancia A112 Abarth går toppenbra. Ibland. 

Hobbyn & jag Volvo som aldrig fanns
Fredrik Nyblad om rollen som Volvo-orakel och rykten om V8-Amazoner. 

Fixa själv Chassi Peugeot 205 GTI 
De många glappen små skapar en fladdrig Peugeot... Jon Remmers återskapar omedelbarheten som en GTI ska ha.

Klassikerguiden Audi A2
Stilbildande eller irrbloss? Idag är den smarta aluminium­bilen ett bevis på hur lätt och smart världen kunde ha blivit.

Mitt liv i bilar
Gör som Jesper – dela din bilkarriär och få en prenumeration!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.