Nästa artikel
Snart faller klubban i storauktionen!
Reportage

Snart faller klubban i storauktionen!

Publicerad 2022-06-01 14:30
Nästan 50 Saab och Opel – och ett gäng andra bilar – går under klubban nu på torsdag 2 juni!

Totalt 76 utrop, de flesta bilar men några motorcyklar liksom en traktor ryms i Bilwebs auktion som slutar den 2 juni med start från kl 10. Majoriteten är Saab men även många Opel ingår. Många kommer från ett bilmuseum i Kisa. Vi hittar en racka tvåtakts-Saabar men även nyare bilar, som 99 EMS, 900 cabriolet och uddafiguren 9-7X. I Opellägret sträcker sig utbudet från 1930-tal och en Opel Super 6 cabriolet via rallypreppad Kadett Sprint till nästan nutid med en Vectra från år 2000. Volvovännerna har också något att kolla in; inte minst en 1957 års Amazon i helrenoverat skick.

Vill du veta mer hittar du Bilwebs auktion här.

Saab 93 De Luxe 1958

Saab 96 GL 1980 "jubileum"

Läs om tvåtaktarna i Klassikers samlarserie!

DE RÄTTA TAKTERNA!

Vi har samlat de bästa artiklarna om Saab under tvåtakts­tiden – från 92 via 93 fram till 96 och givetvis utan att glömma praktiska Saab 95! Upplagan är begränsad.

 

Innehåll:

Så räddades Saabmuseet 2012
Kommunpengar, Wallenbergpengar. Och så ett brev från Klassiker. (Klassiker 3/2012)

Saab 92 på parad!
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring. (Klassiker 5-6/2007)

Saab 92A 1950
Världens antagligen finaste 92A i orenoverat ­originalskick – en hyllning till sin förste ägare. Vi kör den. (SCM 2018)

Resa Inlandsvägen i Saab 92
Långresa, återresa, testresa – allt i ett när Claes tar hem gamlingen. (Klassiker 8/2012)

Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup. (Klassiker 8/2016)

Saab 92 och 93 Jämförelse
Saab gick in i en ny tid när tvåcylindriga 92 ­förvandlades till trecylindriga 93. (Klassiker 5/2010)

Saab 93 på Kuba
Solitär evolution – nära en egen art. (SCM 1/2019)

Saab 95 – alternativ öppning
Så kunde kombilösningen ha sett ut. (SCM 1/2020)

Saab 96 GT 750 Kunglig glans
Prins Bertil spände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant! (SCM 1/2020)

Saab 96 Sport 1965 Lågmilaren
Historien om hur Michael kom över en 96 Sport med 6 000 mil på mätaren innehåller många otroliga ingredienser. Men allt är sant! (Klassiker 8/2009)

Saabs snygga sportratt
Så tillverkades historiens snyggaste ratt. (SCM 2018)

Saab 95 De första åren
Vi sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab 95. (Klassiker 2/2010)

Saab 95 1960 Respektrenoverad
Krockskadad, inkomplett och stillastående i decennier. Henric Tungström tyckte ändå Saaben var i mycket bra skick! (Klassiker 1/2012)

Saab 96 1964 Seriöst busig
En ”busbil” kan vara en ursäkt för att få slarva. Det gäller inte Tomas Ekberg. (Klassiker 2/2014)

Med Saab till Monte Carlo
Vad heter tvåtaktsolja på franska? Gunnar och Fredrik körde 450 mil i Carlssons däckspår. Kompromisslöst. (Klassiker 7/2014)

Så lanserades Saab i USA
De första stegen på vad som skulle bli viktigaste marknaden togs 1956. Den lilla bilen gjorde stort intyck på ett fåtal. (SCM 2018)

Saab Sport 1962

Saab 900 Turbo 16 cabriolet 1987

Opel Kadett Sprint 1969

Opel Super 6 De Luxe cabriolet 1938

Läs om Opel i Klassikers samlarserie!

Specialutgåva – Opel 1960-tal!

Kadett, Kapitän, Rekord, Commodore, GT... Nu har vi samlat de bästa Klassiker-artiklarna om Opels 1960-tal. Bilarna, människorna, rallyverksamheten. Hundra sidor Opel på ett bräde och en begränsad upplaga på 800 exemplar.

Innehåll
Kadett B Klassikerguiden
Das Auto – Opel var långt före med den devisen. Och Kadett var verkligen bilen bil – det fanns en modell för alla. (2/2005)

Opelmuseet i Varnhem
Opel, bara Opel. Inge Anderssons museum i Varnhem är hårt nischat. Det gillar vi förstås! (7/2007)

Rekord A Sverigeresan Dalarna
I redaktionsbilen Bertil Blå tar vi gärna omvägar – vi gör resan som normalt är avklarad på ett par timmar på två dagar. (5/2008)

Export av kulturarvet
Stämmer det att tyskarna är som tokiga i gamla Opel. Vi tar Bertil Blå på en tur till hemlandet för att undersöka det. (2/2009)

Kadett A Hjälte i 1000-cupen
Lilla lätta Kadett är som gjord för banracing. Vi kör ett snyggt preppat exemplar. (5/2009)

Rekord P2 Resa i Ruhrområdet
Maskinerna har tystnat i det tyska industriområdet, istället är det turistindustrin som tagit över. Vi är industriturister och marschar på Autobahn i en P2 Coupé -62. (4/2009)

Rekord C & Commodore A Guiden
Coke bottle shape i nyskick! Vi tar in en sagolikt fin Rekord Sprint i studion och djupgranskar den kurvigaste generationen av Rekord och Commodore. (7/2010)

Opels svenska rallyhistoria
Gubbstämpeln tvättades bort i skogen – rallysatsningen var  oerhört framgångsrik. (Klassiker Sportextra 2012)

Kadett A Coupé Renoveringen
Det var teamwork på hög nivå när familjen Björndahl  renoverade den lilla coupén. (8/2013)

Rekord B I familjen sedan ny
Modellen som bara fick leva i en årsmodell. Per Bauman har sparat sin morfars bil. (8/2014)

Rekord C Räddad av rostskydd  
Plåtslagarens sextiosjua dränktes i motorsågsolja för att klara rosten. Behandlingen var kletig men mycket framgångsrik. (8/2013)

GT 1900S Renoveringen
Amerikanska former – europeiska mått. Sportvagnen från Opel skapade just så mycket uppmärksamhet som var meningen. (7/2014)

Stig Olsson Känd Opelsäljare
\\Jag sätter inte mitt namn på en dålig bil!\\" var en slogan som satte sig. Stig Olsson gjorde sig ett namn som GM-säljare i Stockholm. (1/2014)

Kapitän P2 Lagomjänkaren  
Tvåfärgslackering med pastelltema, panoramarutor och fenor. Inget fattades den stora Opeln. Dessutom var den mycket slitstark. (6/2015)

 

2:a upplagan, 2020

"

Opel Rekord Coupé 1965

Opel Kadett Caravan 1,3 DL 1983

Volvo Amazon 1957

Amazon är inte allt – läs om PV och Duett i Klassikers samlarserie!

ÄLSKADE VOLVO PV OCH DUETT
Nu har vi samlat de bästa reportagen om en kanske Sveriges mest omtyckta bilar. Här kan du läsa om folkliga PV 444 och ­efterföljaren PV 544 samt slitvargen Duett inklusive alla chassiversioner. Följ utvecklingen från att PV 444 visades för första gången 1944 till att den sista Duetten lämnade fabriken 25 år senare. Ett måste för alla som äger eller någon gång ägt en!

 

INNEHÅLL:

Ögonblicket Volvo 444 lanseras
Vid premiären 1944 tecknades 2 300 kontrakt!

Annonsen Volvo förklarar läget
Två år efter premiären är ännu ingen bil levererad.

Första och sista – 444 vs 544
Under lång tid en framgångssymbol i Sverige – vi kör den första mot den sista!

Klassikerguiden Volvo PV & Duett
Hela serien. År för år, fel för fel.

Sverigeresan Bergslagen i Duett
Med en Duett som rymmer nästan ett helt folkhem gör vi designfynd. Gamla gruvor kan vara så mycket mer än nedlagda.

Renoveringen PV 544
Stefan satsade på ett tufft stuk!

Det finska spåret Wihuri Duett
En snitsig kombi var tanken. Lite tuffa fenor. Fram med popnitarna och plåten!

Klassikerguiden Volvo Duett
Maximal lastare och bussig kompis. Men köp inte en billig! Stor guide till slitvargen.

Volvo PV 544 Sport 1966
Vi tar en av de sista Sportarna på en välbehövlig sväng. Den har ju knappt körts!

PV 544 Artonårsbilen 1981
Det otroliga är inte magsfälgar och infällda dörrhandtag, det otroliga är att de sitter kvar!

P 210 Duett i SJ- och Arméuniform
Lars-Erik Olofsson myndighetsutövar i tjänstebilar från Armén och Statens Järnvägar.

Resan Med PV 544 Sport i USA
PV, Pennsylvania, Pittsburgh och givetvis Punxsutawney. Långresa i USA!

Ambulans med Gripkaross
En livräddare som räddats till livet. Flygplats­ambulansen bor nu i Holland.

Flakbil med Salakaross
Chassiversionen PV 445 fick fart på Sveriges karosseri­makare. Varför ska inte även en flakbil få en elegant kaross?

Klassikerguiden PV 444
Har fokus allt för länge varit på 544? Slå till på en 444 och få en klassiker som är mer ursprunglig och faktiskt mer prisvärd.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.