Nästa artikel
Sniket från Simca
ekonomimodell

Sniket från Simca

Publicerad 15 februari 2019 (uppdaterad 15 februari 2019)
Renault hade gjort sin R3, kunde Simca kanske snåla till sin enkla 1000 också?
Det kunde man, men först en bakgrund till Simca 1000, som kunde blivit en Fiat. Simca var vid den här tiden fortfarande till största delen ägt av Fiat,  och chefen för Simca, Henri Pigozzi var gammal vän till Agnellifamiljen. 

Hos Fiat arbetade man nästan direkt efter modell 600 hade lanserats 1955 med att få fram en lite större bil. Project 122 skulle bli en kompakt fyrdörrars sedan. När Pigozzi kom på besök hade man ett par olika lermodeller klara, och han fick välja en att ta med sig till Simca för att jobba vidare på.  

De övriga halvfärdiga lerklumparna kom sedermera bli Fiat 124 och Autobianchi Primula. 

Nu hade man redan tjuvstartat hos Simca med att ta fram en ny modell, project 950, och man bakade så att säga samman de två.  Simcas Stylist Mario Revelli de Beaumont arbetade tillsammans med Fiats Mario Boano att finslipa den nya Simcan som presenterades 1961.  Simca 1000 var en modern design med strama linjer, och den såg ut för vad den var. En enkel praktisk bil på alla sätt varken mer eller mindre.  Bak satt en ny modern fyrcylindrig motor på 944cc och 36 hästkrafter.

Kunde man göra den enklare då?  Jo 1963 kom Simca 900, som trots sin lägre numrering hade samma motor som i storebror 1000.  Dock höjde man effekten i 1000 modellen med tre hästar istället.  Vidare så tog man bort den lilla kromade fejkgrillen, och det mesta annat som kunde tänkas blänka. Den fick dock behålla navkapslarna. I fronten sattes svarta plastbokstäver till Simcanamnet. Inuti blev den avskalad från isolering, tändare, askkopp och bakrutedefroster.  Vindrutetorkare fick den ju ha, men bara med en hastighet.  

Barreiros i Spanien byggde också Simcabilar, och där fick 900:an en annan mindre motor av skattetekniska skäl. 844cc var lagom för att komma undan med bra mycket billigare skatt på spanska marknaden.  Här blev 900:an också mycket mer populär än i Frankrike.  

Efter 1966 fanns det plötsligt ingen 900 längre, den försvann och återfanns igen först 1969. Nu hade den blivit ett snäpp snålare med en mindre motor på 747cc, för att kvala in skatteklass 4CV hemma i Frankrike.  Och så kallades den Sim'4 istället.

Den Spanska 900:an behöll sin motor och namn. Eller rättare sagt återkom med det, den hade också legat i träda ett par år, och först 1970 kunde man köpa en Simca 900 i Spanien igen.

Från 1969 hände det grejer, Simca 1000 genomgick en modernisering, och kom att uppgraderas med ny motor och annat under följande år. Sim'4, hängde inte med fullt så mycket, eller länge, den försvann lite diskret under 1973.

I Klassiker 2/2019 skriver vi om Simca 1000.


 

Lite generad står den avklädda 900 i bakgrunden

Sim'4 var fortfarande spartansk, men man hade gett den ett glänsande garnityr igen.

900C var fanns enbart under 1966.

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.