Snabb, slank i formerna och helt enkelt urläcker. Opel Commodore generation B var Rüsselsheims starkaste sjuttiotalscoupé.
Den första generationen Commodore kom i februari 1967. Modellen byggde på Rekord C och fanns från fabrik som tvådörrars coupé och samt två- och fyrdörrars sedan. I mars 1970 kom den första Commodore GS/E med Bosch D-jetronicinsprutning. I januari 1972 lanserades Rekord D med en helt ny kaross och två månader senare kom Commodore-versionen.
Hela Opel Commodore generation B bara lyste av självsäkerhet, mycket tack vare den eleganta karossen signerad amerikanen Chuck Jordan. Medan takstolparna var nätta så var den framåtlutade fronten desto mer aggressiv.
Egentligen är den raka sexan i Commodore en lika tydlig tidsmarkör som den orangea karosskulören och inredningen med träimitation både på mittpanelen och dörrsidorna. När Teknikens Värld testade fem prestigebilar 1975 var urvalskriteriet just antalet cylindrar. Av BMW 525, Ford Granada, Opel Commodore, Plymouth Valiant och Volvo 264 ansågs Ford Granada vara bäst, men fyrdörrars Commodore 2800 GS/E var: ” …för den sportigt lagde föraren en given etta”. Prestandasiffrorna var också riktigt övertygande. Sexan på 2,8 liter gav 160 hk och det räckte enligt Opel för 0-100 km/h på 8,6 sekunder och en toppfart på 199 km/h, de siffrorna gällde både för fyrdörrars sedanen och coupén av 1975 års modell.
Årsmodell 1977 blev den sista för Commodore B. Nästa generation fanns aldrig som coupé utan modellen var inklämd mellan Rekord och den nya prestigemodellen Senator.
Läs hela Klassikers reportage om Jörgen Rymans fint renoverade Opel Commodore i Klassiker nr 3/2021.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.