Den här specialaren baserades sig på Skoda 440 och var inte ämnad för produktion, utan en experimentbil där man laborerade med det nya spännande materialet glasfiberarmerad plast.
Jospeh Sodomkas vagnmakeri startade 1895 i Böhmiska Vysoke Wyto, som idag ligger i Tjeckiska republiken.
På 1920-talet började man framställa bilkarosser och var övrigt tidigt ute med husvagnar och specialsläp.
Efter kriget förstatligades all industri så även Sodomka. Eller som det hette officiellt i den nya regimens deklaration att Joseph Sodomka jr "donerade" verksamheten till den nya staten och som "tack" för sin frikostighet fick han sitta kvar i styrelsen...
År 1950 tog kommunistpartiet helt över styret av Sodomka, som nu döptes om till Karosa National. I fortsättningen kom man mest bygga busskarosser, lastbilssläp och husvagnar. Men under en period fungerade man som en slags prototypverkstad åt skoda, och den här skapelsen var en av de sista därifrån.
Sodomka/Karosa National lever på sätt och vis vidare idag genom Iveco, med verksamheten baserad i Slovenien.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.