Specialkarosser var dyra historier, oftast luxuösa, eleganta och vackra, ofta, men inte alltid.
Efter krigsåren sjönk efterfrågan markant på detta hantverk. Men ännu gjordes det specialare för välbeställda kunder, som ibland kunde ta sig lite märkliga uttryck.
Oljemogulen Nubar Gulbenkian var noga med att skilja sig från mängden i sina specialbeställda Rolls Royce-bilar. Denna monstrositet byggdes efter Gulbenkians anvisningar av Hooper 1947.
Spohn byggde i huvudsak verkligt eleganta och exklusiva karosser åt Maybach, men ibland går det snett, som denna bisarra Maybach tourer från 1936.
Efter kriget så gjorde Spohn comeback, men nu handlade det mer om customjobb än traditionelltkarossmakeri, denna Pontiac dom byggdes om i början på 1950-talet.
Samt den här saken som byggdes på en Volkswagen.
Köng från Basel ligger bakom denna märkliga Riley från 1949.
Ett tämligen horribelt jobb från det anrika Saoutchik 1953 på Cadillac-chassi.
Vignale är välkända för sina eleganta och väldesignade karosser, men ibland blir det riktigt konstigt i den verkstan också, som med denna Rolls Royce Silver Wraith 1954.
Fyrsitsig Ferrari i engelsk skräddarkostym, 212 Inter med en rätt överarbetad kaross från Abbott årgång 1952.
Paradbil för kungen av Saudi arabien, en Imperial byggd av Ghia 1956.
Denna bisarra Bentley stationsvagn är ett verk av Wendler, som uppenbarligen hade en Mercedes eller två över.
FLM Panelcraft var en liten firma som snickrade racingkarosser och en del jobb åt Aston Martin. 1961 åtog dom sig att bygga denna Rolls Royce, beställare var Nubar Gulbenkian.
Drogo byggde annars strömlinjeformade vackra karosser till Ferraris, men 1966 verkar man tänkt i andra banor när denna 330GTC fick de här kantiga påbyggnaderna.
1968 klädde Drogo ett äldre Ferrari 250GT chassi med den här karossen.
Frua i Italien byggde denna cabriolet 1971 på det stora Phantom VI limousinechassit från Rolls Royce, det gav den inte bara säreget utseende utan också enorma proportioner.
Oljemogulen Nubar Gulbenkian var noga med att skilja sig från mängden i sina specialbeställda Rolls Royce-bilar. Denna monstrositet byggdes efter Gulbenkians anvisningar av Hooper 1947.
Spohn byggde i huvudsak verkligt eleganta och exklusiva karosser åt Maybach, men ibland går det snett, som denna bisarra Maybach tourer från 1936.
Efter kriget så gjorde Spohn comeback, men nu handlade det mer om customjobb än traditionelltkarossmakeri, denna Pontiac dom byggdes om i början på 1950-talet.
Samt den här saken som byggdes på en Volkswagen.
Köng från Basel ligger bakom denna märkliga Riley från 1949.
Ett tämligen horribelt jobb från det anrika Saoutchik 1953 på Cadillac-chassi.
Vignale är välkända för sina eleganta och väldesignade karosser, men ibland blir det riktigt konstigt i den verkstan också, som med denna Rolls Royce Silver Wraith 1954.
Fyrsitsig Ferrari i engelsk skräddarkostym, 212 Inter med en rätt överarbetad kaross från Abbott årgång 1952.
Paradbil för kungen av Saudi arabien, en Imperial byggd av Ghia 1956.
Denna bisarra Bentley stationsvagn är ett verk av Wendler, som uppenbarligen hade en Mercedes eller två över.
FLM Panelcraft var en liten firma som snickrade racingkarosser och en del jobb åt Aston Martin. 1961 åtog dom sig att bygga denna Rolls Royce, beställare var Nubar Gulbenkian.
Drogo byggde annars strömlinjeformade vackra karosser till Ferraris, men 1966 verkar man tänkt i andra banor när denna 330GTC fick de här kantiga påbyggnaderna.
1968 klädde Drogo ett äldre Ferrari 250GT chassi med den här karossen.
Frua i Italien byggde denna cabriolet 1971 på det stora Phantom VI limousinechassit från Rolls Royce, det gav den inte bara säreget utseende utan också enorma proportioner.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.