Nästa artikel
Specialaren 240 Polar – nu som modellbil!
Reportage

Specialaren 240 Polar – nu som modellbil!

Publicerad 2024-07-01 14:30
Specialmodellen Volvo 240 Polar fick fart på försäljningen i Italien i början på 1990-talet. Nu finns den för första gången som modellbil.

I Italien gick det mot slutet av 1980-talet allt trögare att sälja Volvo 240. Enligt Volvos analys var priset för högt samtidigt som man såg en stor imagepotential för modellen. Ett projekt startades för att ta fram en specialmodell som skulle vitalisera försäljningen. Svaret blev 240 Polar som hade lägre pris och samtidigt en del tuff utrustning. För att få uppmärksamhet för Polar bjöd Volvos importör in 20 italienska motorjournalister i maj 1989 att köra 240 Polar mellan Stockholm och Polcirkeln. 

Pressbilarna var utrustade med viltskydd, extraljus, diffspärr, grova däck, takräcke med reservhjul och bensindunkar. Dessutom hade bilarna dekaler med isbjörnar. Pressresan fick stor uppmärksamhet och resulterade bland annat i flera långa reportage i italiensk teve. Delar av specialutrustningen som viltskydden gick senare att köpa som tillbehör.

För första gången finns nu dessa pressbilar med all tuff utrustning som modellbil i skala 1:43. Bakom framtagandet av den står Bert-Jan Nijhuis som driver den stora Facebookgruppen Volvo Model Cars. 
–    Det finns en del Volvomodeller som negligerats av modelltillverkarna! Tillsammans med en vän kunde vi hitta en tillverkare som kunde göra den. Volvo 240 Polar var en väldigt snygg bil, säger Bert-Jan Nijhuis.
 

Precis som originalen så finns modellbilarna i en röd och en vit version. Pressbilarna var i de färgerna medan produktionsbilarna fanns i fyra olika karosskulörer. Bert Jan Nijhuis säljer modellbilarna själv genom sin hemsida med det svenskklingande namnet www.nygardvolvomdelcars.nl

När 240 Polar-projektet inleddes 1989 räknade man med 500 sålda bilar, totalt fram till och med 1993 blev det 14 000 exemplar! Modellbilarna i skala 1:43 är dock bara tillverkade i 500 exemplar!

Klassiker Volvo Special 2023

Var det på 1980-talet som Volvos tillbehörsutbud var som bäst? I den åttonde upplagan av Klassikers specialutgåva om Volvo undersöker vi hur många tillbehör man egentligen kan ha i en 740 GL. 

Vi ger oss ut på en resa med en Volvo Amazon 1957 och kör längs en av få vägar i Sverige som verkligen slickar längs havet. 

Vi kör taxisuggan, PV831 som nästan bara Volvodignitärer fått åka med och i ett annat reportage kör vi Volvo Sport eller P1900 som den också kallas. 

Du får veta allt du undrat om Volvos populäraste lumparkompis, Valpen men också om efterträdarens förehavanden bakom järnridån – Volvo C202. 

Hur topprenoverar man B18-motor, var hittar man delar till klassiska Volvobilar och hur mycket är de värda? Allt detta besvaras i artiklar i vår specialutgåva. 
 
Totalt 124 sidor bara för dig som älskar Volvo!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.