Innehåll Alfa Romeo specialutgåva
Giulietta Spider 1961 & 2000 Spider Touring 1959
2000 Spider och Giulietta Spider kommer från samma tid men har ändå olika karaktär. Vi kör två svensksålda exemplar. (Klassiker 9/2017)
Giulietta T.I. 1961
Kvalitet, kraft och stilsäkerhet – dessutom fyra dörrar. (Klassiker 7/2013)
Giulietta Sprint 1962
Manfred Maiers Giuletta Sprint var en av 62 som såldes i Sverige 1962. (Klassiker 1/2010)
Renoverad Giulia Spider 1964
Joakim Källviks valde ut en riktig rishög och kavlade upp ärmarna. (Klassiker 9/2011)
1750 GT Veloce 1969
Res lätt och gör det med stil, i en elegant Alfa från de snyggaste åren. (Klassiker 5/2008)
Giulia Super 1600 1969
Knaskantig italienare förbluffar med lågt luftmotstånd och stor kurvaptit. (Klassiker 5/2011)
Renoverad Giulia Super 1969
Flyttkartongsdesignklassikern får en nystart i livet. Vilken busbil! (Klassiker 4/2013)
Renoverad 1300 GTJ i GTA-stil
Popnitade skämbreddare och ett getingbo under huven. För Jakob fanns bara en väg – framåt! (1/2018)
2000 GTV 1972
Bröderna Walentowicz tävlar i Monte Carlo-rallyt med sin Bertonekupé. (Klassiker 7/2010)
Montreal 1972
V8-satsningen från Milano började bra men kunde ha slutat bättre. (Klassiker 5/2012)
2300 B 1977
En Fiat 132 med Alfagrill? Nej. En Volga? Nej. En Brasse-Alfa? Ja! Sveriges enda. (Klassiker 9/2010)
1600 GT Junior mot Fiat 124 Sport
En gång var Alfa och Fiat arga konkurrenter, inte koncernbröder. Dubbelkamsduell! (10/2013)
Alfasud 1976
Hur går det att hålla sig från att köra en så rolig bil som Alfasud? Den här har inte ens gått 300 mil! (1/2011)
Klassikerguiden GTV6 1981-87
Motorn, formgivningen, vägegenskaperna – allt talar för GTV6. Men det gäller att det hänger ihop. (5/2016)
Alfa Arna 1986
Hur tänkte de? Nissan med Alfamotor! (10/2008)
Alfa 90 2,5 V6 1985
Framtidens lyxbil skulle ha inbyggd portfölj och diod-instrumentering. Eller skulle den det? (7/2012)
Läsarklassiker Sprint 1985
Hur länge till ska Alfa Sprint ses som en lillebror till GTV? Fredrik Romare undrar. (Klassiker 5/2014)
Sprint Zagato och Alfa 75 3,0 QV
Mustigt röda, intressant formgivna och så en stor personlighet till V6-motor! (Klassiker 8/2016)
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.