Oj – en amerikansk muskelbil byggd i Europa!
American Motors gjorde inte som alla andra. På femtiotalet erbjöd man bilar i tre olika storlekar när de andra stora tillverkarna bara hade en. Man hade senare sin full-size Ambassador som var nästan 20 centimeter smalare än konkurrenterna. Men i gengäld en kompaktbil som var nästan två meter bred istället (Pacer).
Bland muskelbilsmodellerna var AMC ensamma med en tvåsitsig pony-car, AMX.
Så tänka utanför boxen, det kunde AMC. Då kanske det även var helt logiskt att lägga ut tillverkning av Javelin i Västtyskland? AMC Javelin hade en fördel gentemot de andra i ponnyklassen genom att vara lite större och rymligare, och skulle kanske då mäta sig med europeiska coupéer i klassen.
I januari 1969 rullade de första Javelinerna ut från Karmanns fabrik i Rheines. De var alla Javelin SST, som var den lite finare varianten med träpaneler, sportratt och separata säten med fällbara ryggstöd, vilket var långt ifrån nån självklarhet på en amerikansk bil då.
På motorsidan fanns tre alternativ,: sexan på 3,8 liter och två V8:or å 4,8 respektive 5,6 liter. Den stora 6,4-litersmaskinen 390" på 315 hästkrafter fick däremot inte komma med till Västtyskland. Automat och manuell låda erbjöds, men bara 13 kunder valde det senare alternativet.
Skillnaden gentemot de amerikanska Javelin då? Egentligen ingenting förutom ett par Karmannemblem och att färgvalen inte var desamma som i USA. I chassinumret står ett "-K" efter prefixet, för Karmann.
Att bygga en muskelbil i Europa för Europa visade sig kanke inte vara rätt drag i slutändan ändå. När man upphörde med sammansättningen hos Karmann i juli 1970 hade man levererat blott 281 bilar.
Bland muskelbilsmodellerna var AMC ensamma med en tvåsitsig pony-car, AMX.
Så tänka utanför boxen, det kunde AMC. Då kanske det även var helt logiskt att lägga ut tillverkning av Javelin i Västtyskland? AMC Javelin hade en fördel gentemot de andra i ponnyklassen genom att vara lite större och rymligare, och skulle kanske då mäta sig med europeiska coupéer i klassen.
I januari 1969 rullade de första Javelinerna ut från Karmanns fabrik i Rheines. De var alla Javelin SST, som var den lite finare varianten med träpaneler, sportratt och separata säten med fällbara ryggstöd, vilket var långt ifrån nån självklarhet på en amerikansk bil då.
På motorsidan fanns tre alternativ,: sexan på 3,8 liter och två V8:or å 4,8 respektive 5,6 liter. Den stora 6,4-litersmaskinen 390" på 315 hästkrafter fick däremot inte komma med till Västtyskland. Automat och manuell låda erbjöds, men bara 13 kunder valde det senare alternativet.
Skillnaden gentemot de amerikanska Javelin då? Egentligen ingenting förutom ett par Karmannemblem och att färgvalen inte var desamma som i USA. I chassinumret står ett "-K" efter prefixet, för Karmann.
Att bygga en muskelbil i Europa för Europa visade sig kanke inte vara rätt drag i slutändan ändå. När man upphörde med sammansättningen hos Karmann i juli 1970 hade man levererat blott 281 bilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.