Nästa artikel
Sport och komfort i BMW 635 CSi
Reportage

Sport och komfort i BMW 635 CSi

Publicerad 5 april 2022 (uppdaterad 6 april 2022)
Trots att den föddes på sjuttiotalet kom 6-serien att bli en av de mest typiska 1980-talsbilarna. I ett välutrustat och välhållet exemplar från slutet av den långa produktionstiden är det svårt att komma på något som kunde ha blivit bättre.

Närvaro är ordet som bäst sammanfattar det jag upplever just nu. Den genomsyrar allt – från TRX-däckens bett mot den höstkalla asfalten när jag styr in i ännu en kuperad kurvkombination, till det väl avvägda motståndet i den stubbiga växelspaken och läderstolens stoppning, den taktila känslan i den översnygga rattens kringla och den exakthet som de vita mätarnålarna klättrar mot högre värden med. Det är otroligt att en så stor och komfortabel bil kan kännas så spänstig!

På motorvägen mumlar den raka sexan gemytligt, i 100 km/h ligger varvtalet runt 2 000 r/min. Motorn drar snällt och alert från tomgång för att runt 3 500 r/min verkligen vakna till liv – till en skönsång som bara tilltar hela vägen upp till rödmarkeringen. Det är en långbent bil, trean räcker till 160 km/h.

Kupén är ljus och rymlig, Jag sitter redan från början bra i den läderklädda stolen men kan inte låta bli att ständigt justera den med någon av de tio knapparna som reglerar höjd, längd, lutning och nackskyddens inställning.

Jag saknar aldrig mer respons, att den raka sexan i Sverigeutförande har tappat 14 hästkrafter på grund av våra särkrav gällande avgasrening på 1980-talet är inget jag stör mig på.


Vill du läsa mer om BMW 635CSi? I Klassiker nr 3/2022 finns ett djupare reportage med både körglädje och fakta år från år. Köp här och få hem tidningen med posten!
 

BMW 635 CSi och massa andra intressanta bilar!

Ur innehållet:

Ögonblicket Samling vid dieselpumpen
Två stadiga Mercedes-Benz sammanstrålar vid en Shellstation i Luleå. En säkerhetsinnovation visar sig fungera.

BMW 635 CSi 1986
Märkets mest långlivade modell – vi kör ett superexemplar och önskar att dagen aldrig ska ta slut. 

Årets Klassiker 2022 - vinnaren!
Rekordmånga röstade och det var tätt i toppen – men när dammet lagt sig framstod en tydlig segrare: Saab 99 EMS!

Automobilia Rally!
Det kan börja med en dekal eller ett enkelt program och sluta med en egen rallybil. Ett kul samlarområde!

Här har du ditt liv – i bilar!
Bilarna i ditt liv – töm familjealbumet och dela med dig av historierna! Först ut är Kerstin och Torbjörn Svanström.   
Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British  Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark.

Toyota Crown 1966
På 1940-talet tillverkade Toyota kastruller, på 1950-talet kom den första bilen och tio år senare nådde märket oss. 

Broschyren Saabs modeller 1982
Med bara två modellserier och få nyheter stod reklamfolket inför en utmaning när 1982 års broschyr skulle utformas. 

Volvo 264 TE 1979
Förkortningen stod för Top Executive men många förlängda Volvo användes för att köra partitoppar i Östtyskland. 

Moped Zündapp Combinette
Precisionen i motorn var mycket exakt och cylinderloppet hårdförkromat. Gjuten ram – vilket köpargument! 

LOW Special 1952
Som 16-åring började Olle Wallins bygga sin egen bil. Han har den fortfarande kvar. Världens enda LOW Special! 

Klassikerguiden Caterham Seven
Låg vikt – högt nöje! Vi guidar dig runt Seven och dess historia – från Lotus till Caterham och alla de andra. 

Våra Klassiker
Fredrik letar prylar till 945, Claes letar pengar till Twingo. 

Läsarnas Klassiker
Nissan 300 ZX, Citroën CX och Volkswagen Golf Cabriolet.

Fixa själv Vakna Patient 106!
För att få ordning på vår gratis-Peugeot kallar vi in Jon Remmers. Ska vi lyckas få bilen klar för besiktning?

Renoveringen Porsche 356 1960
Egentillverkade karossdelar med hjälp av mallar i plywood. Lars Larsson tog inga genvägar i Porsche-renoveringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.