Enligt den sovjetiska propagandan hade arbetarna det bra och allt dom behövde.
Verkligheten var tämligen långt därifrån. Det rådde brist på mycket som till exempel fordon. Sportbilar - det existerade inte alls.
I Sovjetunionen var det mesta inrutat i byråer. Institutionen som hade i uppgift att utveckla fordon som staten tyckte kunde behövas hette: Научно-исследовательский автомобильный и автомоторный институт.
Men kallades för enkelhetens skull NAMI.
På sextiotalet fanns en liten grupp ingenjörer där som började ledsna på att ta fram dödfödda prototyper av olika slag. Fyrkantiga taxibilar, fyrkantiga amfibiefordon för militären , fyrkantiga småbilar som aldrig skulle byggas.
Så någon gång 1963 började dom skissa på en sportbil - i hemlighet. För någon sportbil var inte sanktionerad från högre ort i den femårsplanen eller någon efterkommande.
Det var inte tänkt att bli något extremt, utan en enkel tvåsitsig sportbil för vanligt folk. Man hade inte heller så värst mycket att arbeta med så man utgick från en ZAZ-965 - i Väst mest känd som Jalta.
Det innebar en luftkyld V4 bak på 30 hästkrafter. Runt den byggdes ett rörramschassi och karossen göts i glasfiberplast.
Designen - den liknade inget annat. Baktill man kan kanske skönja en del av Ghias Supersonicbilar från femtiotalet. Men den har även vissa likheter med vad Moretti och Fissore hade visat upp på bilsalongerna i Italien vid den här tiden.
Den fick ett namn också - Sport 900.
Så måste den ju tillverkas någonstans med. Projektet växte utanför NAMI och hemlighetsmakeriet blev svårt att upprätthålla.
Kuzma Durnov förestod en fabrik som gjorde komponenter åt industrin. Han blev på något sätt Sport 900-projektets beskyddare och därför kom bilarna att kallas för KD Sport 900.
Nu hade det hela börjat läcka ut till pressen. Sovjets enda sportbil visades upp och man lät förstå att det fanns efterfrågan på modellen.
Men efterfrågan eller inte, man kom aldrig riktigt igång med Sport 900. Totalt gjordes bara sex bilar för hand under några års tid.
Definitivt stopp blev det högsta Sovjet fick nys om saken. Folket behövde absolut ingen sportbil och någon sådan skall inte få finnas - basta!
Men Sport 900 var inte så lätt att avliva. Idag verkar minst fyra av de sex överlevt. Samtliga dock i väldigt dåligt skick.
När får vi se den första renoverade sovjetiska sportbilen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.