Sportbilsfonden startades 2016 men verksamheten med att äga klassiska sportbilar som investerings-objekt blöder nu ekonomiskt. Stockholms Tingsrätt har nyligen nekat fortsatt företagsrekonstruktion.
Grundidén med Sportbilsfonden bygger på tesen att värdeökningen i klassiska sportbilar ska slå aktiebörsen med stor marginal. Investerare har sedan 2016 kunnat köpa andelar i en växande samling av klassiska sportbilar som fonden löpande köpte in. Varje andel kostade cirka 42 000 kr.
Sportbilsfonden har använt pengarna till att bland annat köpa flera Chevrolet Corvette, en Ferrari Testarossa, två Jaguar E-Type och en Porsche 356. Totalt ska värdet ha uppgått till 11 645 000 kronor i maj 2020.
Enligt reklamfoldern har man idag närmare 300 delägare och ett 20-tal bilar. Delägarna har inte haft tillgång till att ta ut och använda någon av bilarna. De har enbart visats upp vid arrangemang.
Enligt reklamfoldern har man idag närmare 300 delägare och ett 20-tal bilar. Delägarna har inte haft tillgång till att ta ut och använda någon av bilarna. De har enbart visats upp vid arrangemang.
Ambitionen för verksamheten har stegvis höjts, på sikt ville man också bli börsintroducerade. Verksamheten hade ditintills bestått i att förvalta samlingen och att hålla i event med syftet att locka investerare. Men inför en börsintroduktion krävdes en större och mer aktiv verksamhet. År 2019 skulle andelarna i fonden ombildas till aktier i det bolag som tog över samlingen, vilket en del av andelsägarna motsatte sig. I början av 2020 gjorde man även en affär med den exklusiva sportbilsförsäljaren von Braun Sports Cars i Skene.
– Sportbilsfonden har köpt kassaflödet för att få in rörelse i sin verksamhet, förklarar Torbjörn von Braun. Ingen del av von Braun Sportscars hårdvara är såld.
Vad detta handlar om kan vara svårt för en lekman att sätta sig in i. Enkelt beskrivet så löper intäkterna från von Braun Sports Cars via Sportbilsfonden Swedens helägda dotterbolag Sportbilsfonden Sales. Hur mycket Sportbilsfonden betalat är inte offentliggjort.
– Sportbilsfonden har köpt kassaflödet för att få in rörelse i sin verksamhet, förklarar Torbjörn von Braun. Ingen del av von Braun Sportscars hårdvara är såld.
Vad detta handlar om kan vara svårt för en lekman att sätta sig in i. Enkelt beskrivet så löper intäkterna från von Braun Sports Cars via Sportbilsfonden Swedens helägda dotterbolag Sportbilsfonden Sales. Hur mycket Sportbilsfonden betalat är inte offentliggjort.
– Det där köpet gick otroligt snabbt och helt bakom ryggen på oss andelsägare, säger Göran Peterson som köpte en andel i september 2017.
Medgrundaren och styrelseordföranden Bo Lindman förstår kritiken:
– Vi kommunicerade kanske inte det i tillräckligt hög grad, säger Bo Lindman.
Sportbilsfonden skulle efter affären med von Braun Sports Cars få in mer kapital genom olika investerarevent under 2020. Istället kom pandemin och satte stopp för alla publika arrangemang.
När Sportbilsfonden Sweden AB höll bolagsstämma i juni 2020 var ett av styrelsens förslag att bolaget skulle göra en frivillig likvidation om man inte fick in 4-5 miljoner kronor. På så vis skulle värdet i företagets bilsamling räddas åt aktieägarna.
En bil såldes i december men de löpande kostnaderna uppgår till cirka 50 000 kronor i månaden och istället för likvidation ansökte Sportbilsfonden Sweden AB i slutet av året om företagsrekonstruktion, ett verktyg som finns för att rädda en verksamhet som hotas av konkurs. Då uppgav man att företaget hade 7,5 miljoner kronor i skulder.
Strax före jul hölls ett borgenärssammanträde i Stockholms Tingsrätt. Beslutet i tingsrätten blev att företagsrekonstruktionen omedelbart skulle upphöra eftersom man inte såg någon nytta med en sådan: ”Enligt tingsrätten framstår det även som oklart vad för verksamhet bolaget bedrivit och om denna någon gång varit lönsam”. Det var också enligt tingsrätten oklart vilka åtgärder bolaget planerade för att få verksamheten lönsam.
Att Sportbilsfonden Sweden AB:s framtid står och väger syns inte märkbart på företagets hemsida. Nyligen har man visserligen tagit bort möjligheten att anmäla intresse för att bli delägare men formuläret fanns kvar åtminstone till slutet av januari 2021.
– Jag vänder mig mot att man fortfarande har hemsidan intakt, säger Göran Peterson. Man försöker lura nya medlemmar med något som inte är sant.
Styrelseordföranden Bo Lindman menar att hemsidan visserligen är dåligt uppdaterad men att den ska fortsätta att finnas kvar.
– Om bolagsstämman beslutar om avveckling så tar man ner hemsidan, säger Lindman. Tills ett sådant beslut finns så är vi neutrala på hemsidan.
I mitten av januari gick Sportbilsfonden ut till aktieägarna att 13 av bilarna i samlingen var till salu. Enligt e-postmeddelandet till delägarna så har samlingen bjudits ut till ”ett antal intressenter” och aktieägarna ska få möjlighet att matcha de bud man fått in.
Enligt Bo Lindman skulle det ta för lång tid att sälja bilarna på auktion. Om man ska sälja alla bilar till en köpare, delar av samlingen eller till olika köpare avgörs av hur mycket pengar man kan få in.
Att samlingen har ett ekonomiskt värde innebär att man inte ska behöva se konkurs som ett alternativ menar Bo Lindman.
– Nej, det vi har under övervägande är en frivillig likvidation för att under ordnade former lämna över överskottet efter försäljningen till aktieägarna. För närvarande jobbar vi med att att återställa ekonomin. Utifrån det blir det en ordinarie stämma eller en extrastämma som får bestämma hur verksamheten ska fortsätta drivas, säger Bo Lindman.
Medgrundaren och styrelseordföranden Bo Lindman förstår kritiken:
– Vi kommunicerade kanske inte det i tillräckligt hög grad, säger Bo Lindman.
Sportbilsfonden skulle efter affären med von Braun Sports Cars få in mer kapital genom olika investerarevent under 2020. Istället kom pandemin och satte stopp för alla publika arrangemang.
När Sportbilsfonden Sweden AB höll bolagsstämma i juni 2020 var ett av styrelsens förslag att bolaget skulle göra en frivillig likvidation om man inte fick in 4-5 miljoner kronor. På så vis skulle värdet i företagets bilsamling räddas åt aktieägarna.
En bil såldes i december men de löpande kostnaderna uppgår till cirka 50 000 kronor i månaden och istället för likvidation ansökte Sportbilsfonden Sweden AB i slutet av året om företagsrekonstruktion, ett verktyg som finns för att rädda en verksamhet som hotas av konkurs. Då uppgav man att företaget hade 7,5 miljoner kronor i skulder.
Strax före jul hölls ett borgenärssammanträde i Stockholms Tingsrätt. Beslutet i tingsrätten blev att företagsrekonstruktionen omedelbart skulle upphöra eftersom man inte såg någon nytta med en sådan: ”Enligt tingsrätten framstår det även som oklart vad för verksamhet bolaget bedrivit och om denna någon gång varit lönsam”. Det var också enligt tingsrätten oklart vilka åtgärder bolaget planerade för att få verksamheten lönsam.
Att Sportbilsfonden Sweden AB:s framtid står och väger syns inte märkbart på företagets hemsida. Nyligen har man visserligen tagit bort möjligheten att anmäla intresse för att bli delägare men formuläret fanns kvar åtminstone till slutet av januari 2021.
– Jag vänder mig mot att man fortfarande har hemsidan intakt, säger Göran Peterson. Man försöker lura nya medlemmar med något som inte är sant.
Styrelseordföranden Bo Lindman menar att hemsidan visserligen är dåligt uppdaterad men att den ska fortsätta att finnas kvar.
– Om bolagsstämman beslutar om avveckling så tar man ner hemsidan, säger Lindman. Tills ett sådant beslut finns så är vi neutrala på hemsidan.
I mitten av januari gick Sportbilsfonden ut till aktieägarna att 13 av bilarna i samlingen var till salu. Enligt e-postmeddelandet till delägarna så har samlingen bjudits ut till ”ett antal intressenter” och aktieägarna ska få möjlighet att matcha de bud man fått in.
Enligt Bo Lindman skulle det ta för lång tid att sälja bilarna på auktion. Om man ska sälja alla bilar till en köpare, delar av samlingen eller till olika köpare avgörs av hur mycket pengar man kan få in.
Att samlingen har ett ekonomiskt värde innebär att man inte ska behöva se konkurs som ett alternativ menar Bo Lindman.
– Nej, det vi har under övervägande är en frivillig likvidation för att under ordnade former lämna över överskottet efter försäljningen till aktieägarna. För närvarande jobbar vi med att att återställa ekonomin. Utifrån det blir det en ordinarie stämma eller en extrastämma som får bestämma hur verksamheten ska fortsätta drivas, säger Bo Lindman.
Bilar som ska säljas
Enligt ett dokument till aktieägarna ska följande bilar avyttras – det framgår dock inte helt klart hur försäljningen ska ske.
Chevrolet Corvette 1969
De Tomaso Pantera GT5S 1987
Ferrari 308 GTSI 1980
Ferrari 348 TB 1990
Ferrari 365 2+2 GT 1969
Ferrari Testarossa 1987
Ford Shelby Mustang GT350 1969
Jaguar E-Type 2+2 4,2L 1969
Jaguar E-Type 2+2 4,2L 1971
Maserati Merak 1973
Mercedes-Benz 220 SEL 1965
Porsche 911 Carrera 4 2001
Rolls-Royce B2 20/25 Touring 1934
Chevrolet Corvette 1969
De Tomaso Pantera GT5S 1987
Ferrari 308 GTSI 1980
Ferrari 348 TB 1990
Ferrari 365 2+2 GT 1969
Ferrari Testarossa 1987
Ford Shelby Mustang GT350 1969
Jaguar E-Type 2+2 4,2L 1969
Jaguar E-Type 2+2 4,2L 1971
Maserati Merak 1973
Mercedes-Benz 220 SEL 1965
Porsche 911 Carrera 4 2001
Rolls-Royce B2 20/25 Touring 1934
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.