En modern självbärande kaross med plats för fyra vuxna och så fyrväxlad låda på det – ändå var Standard Eight från Coventry billigare än en Volkswagen.
Skruvfjädrar fram och hydrauliska bromsar – det var ingen hejd på försäljningsargumenten.
Standard Eight ersatte 1953 Triumph Mayflower och hade ett helt annat uttryck. Där Mayflower var ett misslyckat försök att förminska en stor Bentley med hög kylargrill och märkliga karossveck var Standard Eight en tidsenlig, tillbakahållen design som hängde ihop på ett helt annat sätt.
I Sverige såldes Standard Motor Companys produkter genom ANA i Nyköping. Med ett brett handlarnät över hela landet nådde man ut till många kunder och 1954 noterade Standard sin högsta försäljning någonsin med 4 859 exemplar. Standard Eight med ett grundpris på 6 750 kr stod för merparten av försäljningen.
Uttrycket ”byggd ner till ett pris” har kanske aldrig illustrerats tydligare. Här fanns alla grundegenskaper som krävdes av en familjebil men absolut inget extra utöver det.
Den fyrcylindriga toppventilmotorn var nykonstruerad men gav i sitt första utförande bara 26 hästkrafter. Det räckte till en toppfart på 100 km/h.
Bagageutrymmet var visserligen ganska rymligt om det stuvades rätt men det fanns en stor svårighet: bagagelucka saknades.
Istället hade det tunna baksätets ryggstöd gjorts del- och fällbart. Rutorna var av skjuttyp och dörrsidorna i pressad plåt. På den första modellen var inte ens navkapslar standard och bara en vindrutetorkare.
Ganska snart kom en De Luxe med vevrutor och navkapslar och från 1957 fanns Gold Star med baklucka. Men stämpeln som snikbil var kvar ända till nedläggningen 1959.
Standard Eight ersatte 1953 Triumph Mayflower och hade ett helt annat uttryck. Där Mayflower var ett misslyckat försök att förminska en stor Bentley med hög kylargrill och märkliga karossveck var Standard Eight en tidsenlig, tillbakahållen design som hängde ihop på ett helt annat sätt.
I Sverige såldes Standard Motor Companys produkter genom ANA i Nyköping. Med ett brett handlarnät över hela landet nådde man ut till många kunder och 1954 noterade Standard sin högsta försäljning någonsin med 4 859 exemplar. Standard Eight med ett grundpris på 6 750 kr stod för merparten av försäljningen.
Uttrycket ”byggd ner till ett pris” har kanske aldrig illustrerats tydligare. Här fanns alla grundegenskaper som krävdes av en familjebil men absolut inget extra utöver det.
Den fyrcylindriga toppventilmotorn var nykonstruerad men gav i sitt första utförande bara 26 hästkrafter. Det räckte till en toppfart på 100 km/h.
Bagageutrymmet var visserligen ganska rymligt om det stuvades rätt men det fanns en stor svårighet: bagagelucka saknades.
Istället hade det tunna baksätets ryggstöd gjorts del- och fällbart. Rutorna var av skjuttyp och dörrsidorna i pressad plåt. På den första modellen var inte ens navkapslar standard och bara en vindrutetorkare.
Ganska snart kom en De Luxe med vevrutor och navkapslar och från 1957 fanns Gold Star med baklucka. Men stämpeln som snikbil var kvar ända till nedläggningen 1959.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.